Türk markaları İran’da, 3 yılda 1000 mağazaya ulaşacak
Birleşmiş Markalar Derneği (BMD) verilerine göre, İran’da 2015 Haziran itibarıyla Adil Işık, Avva, Aydınlı Grup, Balizza, Colins, Collezione, Çilek, Defacto, Derimod, Giovane Gentile, Gizia, Journey, Kinetix, Kiğılı, Koton, LC Waikiki, Lescon, Mavi, Moda Di Centone, Orka Group (Damat I Tween, Tween ve D’S Damat), Panço, Penti, Polaris, Sarar, Silk&- Cashmere, Taç, Vestel Yataş olmak üzere toplam 28 markaya ait 150 mağaza bulunuyor. Rakamın son bir yılda daha da arttığı bilinse de henüz resmi rakamlar netlik kazanmış değil. Diğer yandan yeni gireceği öngörülen 20 Türk markasının 2019 yılına kadar 500 mağaza açması bekleniyor. Böylece zaten pazarda var olan markaların da açacağı yeni mağazalarla 2019 yılında 1000’e yakın satış noktasına ulaşılması hedefl eniyor.
İran oldukça önemli ama hiç de kolay olmayan bir pazar
BMD Yönetim Kurulu Başkanı Sami Kariyo, ambargonun kaldırılması ile birlikte Türk markaları açısından İran pazarının daha da çekici hale geldiğini belirterek, “İran pazarına güçlü bir şekilde yerleşen Türk markalarımız var. Hergün daha da kuvvetleniyorlar. Bunlara örnek olarak LC Waikiki, Koton, Yataş ve Damat’ı gösterebiliriz. BMD olarak odak noktamız tüm dünya ülkeleri olmasına rağmen yanıbaşımızda ortaya çıkan bu fırsatı değerlendirmek istiyoruz. Bu nedenle İran bizim için çok önemli” dedi. Kariyo, diğer yandan İran’ın zor bir pazar olduğunun altını çizerek, ambargo kalkmasına rağmen ticaretin istenilen düzeyde yapılamadığını savundu. “Amerika bazı firmalara izin veriyor. Bu da genel anlamda ticareti engelliyor. Boeing’in İran’a uçak satmakta olduğunun da altını çizmek lazım” iddiasında bulunan Kariyo, şunları kaydetti: “Amerika’nın engellediği ticaret sadece Amerikalı değil, Avrupalı ve Amerika ile ilişkisi olan Türk firmalarını da etkiliyor. Buna rağmen hedefl erimizi gerçekleştirmeye devam edeceğiz. Diğer yadan İran pazarının kendine özgü sıkıntıları da var. Örneğin gümrükler inanılmaz yüksek. Yüzde 70, 80, 90’ları buluyor. Mutlaka çok düzgün bir ortak bulmanız gerekiyor. Aksi takdirde hareket edemiyorsunuz. Yeteri kadar alışveriş merkezi yok, caddeler perakendecilik için çok uygun değil, kiralar da çok yüksek.”
Ukrayna açılımına hazırlanıyor
Sami Kariyo, İran’ın ardından önümüzdeki dönemde Ukrayna’da açılıma hazırlandıklarını, bu doğrultuda eylül ayında bölgeyi ziyaret edeceklerini aktardı. Kariyo, “Savaş ortamından yeni çıkan Ukrayna’nın önemli olacağını düşünüyoruz. Şimdi sağlanan istikrarla birlikte yeniden harekete geçme noktasındayız. Haziran 2015 itibarıyla Ukrayna’da 22 markanın 200 kadar mağazası var” dedi.
Mağazaların yüzde 50’si BDT’de
Üye sayısı 150 olan BMD’nin 2003 yıl sonunda 350 olan yurtdışı satış noktası sayısı 2014'te 3 bini aştı. Türk markalarının sayıca en yüksek olduğu ilk üç ülke; Rusya, Ukrayna ve Azerbaycan. Mağazaların ülkelere dağılımına bakıldığında ise yüzde 50 ile Azerbaycan, Ermenistan, Beyaz Rusya, Gürcistan, Kazakistan, Kırgızistan, Moldova, Özbekistan, Rusya, Tacikistan, Türkmenistan ve Ukrayna’nın oluşturduğu BDT ilk sırada. Bunu yüzde 21 ile Ortadoğu ve Kuzey Afrika, yüzde 20 ile Avrupa ve yüzde 9 ile Kuzey Amerika ve diğer ülkeler takip ediyor.