MOBİLYA ÜRETİMİNDE %60’A VARAN TASARRUF MÜMKÜN: Mobilya Sektöründe Yalın Üretim Modeli

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

MOBİLYA ÜRETİMİNDE %60’A VARAN TASARRUF MÜMKÜN: Mobilya Sektöründe Yalın Üretim Modeli

10-07-2013
MOBİLYA ÜRETİMİNDE %60’A VARAN TASARRUF MÜMKÜN: Mobilya Sektöründe Yalın Üretim Modeli

 

YALIN ÜRETİM NEDİR

Yalın üretim en basit haliyle hammaddenin fabrikayagirişinden müşterinin eline nihai ürün olarak ulaşana kadar geçen süreçlerdekitemel 7 israfa odaklanarak bunları yok eden veya minimuma indirmeye çalışanyönetim modelidir. Kökenleri Toyota Üretim Sistemi’ne dayanan yalın düşünce1990’lı yıllarda dünyada yaygınlaşmaya başlamış, Türkiye’de ise 2000’liyıllarda aktif olarak kullanılmaya başlanmıştır. İlk uygulamalarını otomotivana üreticilerinde gördüğümüz Yalın Düşünce daha sonraları otomotiv yansanayisine sıçramış, ardından üretimde tekstil, demir-çelik, kimya, tarım,mobilya alanlarında, hizmet sektöründe ise hastane ve bankalarda kendini

göstermiştir.

MOBİLYA SEKTÖRÜNDE YALIN ÜRETİM

Mobilya endüstrisinde yalın üretim, ülkemizde son 5 yıldıruygulanan bir yöntem olmakla birlikte bu uygulamaları genellikle büyük ölçeklifirmalarda görmekteyiz. KOBİ’ler bazında ise kümelenme çalışmaları kapsamında sondönemlerde eğitimleri alınmaya başlanmıştır. Ancak toplam mal ihracatımızın%0,9’unu karşılayan mobilya sektörünün dünya ihracatından daha fazla payalabilmesi ve karlılığını arttırması için üretim ve yönetimde yalın düşünceyidaha fazla benimsemelidir.

Mobilya sektöründe çalıştığımız şirketler ve iş yapıştarzları incelendiğinde karşılaştıkları temel problemlerin,

          Üretimiyönetememekten kaynaklı maliyet artışları

          Kalifiyeeleman bulamamak, mevcut kalifiye elemanların elde tutulamaması

          Hammadde ihtiyacınınbazı dönemlerde karşılanamaması

          Tasarımyapamamak ve en önemlisi markalaşamamak

olduğu görünmektedir.

ALYAPI VE ÜRETİM

Teknolojik altyapı olarak ise yeterli kaynağa sahipoldukları gözlenmiştir. Firmalar sürdürülebilir büyümeyi yakalamak için,şirketlerinin yönetim sistemlerini ve günlük operasyonlarını yalın üretimaraçlarını kullanarak dünya standartlarına çekmelidirler. Bu şekildeşirketlerimiz günlük üretim (hat) faaliyetlerini otonom bir şekildegerçekleştirirken, yönetim kademesi ise politikalarının tüm şirketeyayılmasından (hoshin kanri) ve iş geliştirmeden sorumlu olmadırlar.

Yalın’ı benimseyen firmalar depolarında en az miktarda ürünfazlası, üretimde sıfır hata, ilk seferde doğru kalite, ihtiyaca göre tamzamanında üretim ve sürekli iyileştirme anlayışı ile ciddi kazançlar eldeetmişlerdir. Mobilya endüstrisine geçmişten miras kalan yüksek partibüyüklükleri ile üretim yapma alışkanlığı üretim sahasında kaos yaratmakta vemobilya değer zincirinde bitmiş ürün ve ara ürün stok miktarını arttırmaktadır.Böylece üretim akış süreleri uzamakta, müşteri taleplerine karşı esneklikkaybedilmekte ve proseslerde zaman içinde iş yükü dengesizliği oluşmaktadır.

MALZEME VE STOKLAMA

Firmalar mobilya üretiminde kullandıkları MDF, sunta gibimalzemelerin fiyatlarındaki değişkenlikten yakınırken bu değişkenliklerle başaçıkmak için yüksek adetlerde hammadde stoğu tutmakta, satın almapolitikalarında gereğinden fazla tedbirli davranmaktadırlar. Bu da üretimtesislerinin bir malzeme ambarına dönüşmesine neden olmaktadır. Satın alma veüretim planlamanın yalın düşüncenin en önemli prensiplerinden olan çekmesistemine göre işletilmesiyle üretim, müşterinin ihtiyacı ile senkronizeedilmekte ve tesis fazla stoklarından yavaş yavaş kurtulmaktadır. Ancak buradastok seviyelerini aşağı çekerken dikkat edilmesi gereken bazı parametrelervardır. Sistem içinde makinaların kararlılıklarının yüksek olması en önemligerekliliklerden biridir. Düşük OEE (overall equipment effectiveness) oranları,yüksek duruş oranları, set-up kayıpları bu parametrelerden bazılarıdır. Set-upsürelerinde yapılan iyileştirmeler sonucunda üretim parti büyüklükleriazaltılırken şirketin talep değişkenliklerine olan esnekliği de artmış olur.

İŞGÜCÜ

Mobilya gibi makina ve işgücünün hemen hemen eşit dağıldığıendüstrilerden makine kararlılığı kadar işgücü kararlılığı ve memnuniyeti dediğer önemli bir parametredir. Yalın düşüncenin temel prensiplerinden bir olaninsana saygı ve insanın gelişimi ön planda tutularak çalışanlar aldıklarıeğitimlerle kendilerini geliştirme fırsatı elde ederken, iş memnuniyetlerindeönemli artışlar meydana gelmiştir. Üretimdeki her bir israf noktası özelliklemavi ve beyaz yaka çalışanları için birer kaizen konusu olmuş ve yapılan kaizenaktivitelerinin sayısında önemli artışlar olmuştur.

Öyle ki üretim akış süresinde % 60, üretkenlikte %40iyileşmeler meydana gelirken, hata sayısında %70, stok seviyelerinde %60, alankullanımlarında %50 ve iş kazalarında %50’ye varan azalmalar meydan gelmiştir.

Üst ve orta yönetim kademesinde verilen eğitimler ileşirketin “gerçek kuzey”i belirlenmiş, buna ulaşmak için her çalışanın – üstkademeden alta doğru - temel performans göstergeleri bazında hedefleritanımlanmıştır. Bu hedefe ulaşmak için mevcut durum ve gelecek durum analizleriylearadaki farklar belirlenmiş ve aradaki sorun noktaları temel problem çözmeteknikleri ile sistematik olarak giderilmiştir. Tüm bu aktivitelerinraporlanmasında “A3 raporlama tekniği” şirket içi iletişim aracı olarakkullanılmıştır.

SONUÇ

%99’unu KOBİ’lerin oluşturduğu mobilya sektöründe yalınüretim gerçek bir ihtiyaç olarak görülmektedir. Bu konuda mevcut devletdestekleri ve kümelenme projeleri KOBİ’lerimiz için büyük bir fırsattır;kümelenme projeleri ile bir araya gelerek birlikte rekabet güçleriniarttırmalı, oluşturacakları bölgesel markalar ile mobilyadaki katma değeroranını yükseltmeyi hedeflemelidirler.

Mobilya şirketlerimiz ülkemizin gelecek vizyonudoğrultusunda üretimden, satış ve pazarlamaya, tedarik zincirinden, insankaynaklarına kadar tüm kademelerde iş yapış tarzlarını yalın düşünceprensipleriyle uyumlu hale getirip, kapasitelerini ve karlılıklarını arttırarakdünyada daha fazla söz sahibi olmalıdırlar. Bunun için fırsat

vardır.

yazar

E-bülten için e-posta bırak