Küresel ekonomi nereye gidiyor
Yaşamın çoğu ilişkileri digital platformda, ticari ilişkiler online satışlarla yürüyor. Ev ofis ve evden çalışma sistemleri gelişerek kendini sürekli hale getirme yolunda önemli bir deneyim yaşadı, yayın grupları reklam ajansları, tasarım firmaları mimarlık, marketing ve pazarlama firmaları bu sürecin en önemli aktörleri oldular, eski ve yeni yaşam bu çalışma biçimlerini bundan sonra daha farklı uygulamalarıyla karşımıza çıkaracak. İşletmeler şimdiden kurumsal ve ticari görüşmelerini, konferans ve toplantılarını yeni sosyal medya biçimleri olan ZOOM, İnstagram, youtube vb bu içeriklerle gerçekleştiriyorlar. Yeni her şeyi değiştiriyor, ardımızdan delen yeni bir kuşağın beklenti ve hedefleri eskilerden çok farklı, Y ve Z kuşağı diye tabir edilen bu kuşak ülkemizde ve dünyada birçok şeyi değiştirebilecek. Kuşak çatışmasının her dönem yaşandığı dünyamızda bu çatışma, tüm öncekilerden çok farklı olacaktır. Anlayış, duygular,ikili ilişkiler ve gelecek beklentileri, zeka kriterleri her şey resetlenerek yeniden biçimleniyor. Ne biz onları tam anlayabiliyor, ne de onlar bizlerin kutsadığı değer ve erdemlere önem veriyorlar, bu dün de bizimle babalarımız arasında başka biçimlerde yaşandı, dedelerimiz hatta babalarımız çocuk sevip kucağa almayı birer zaaf gibi algılarken biz tersine onları gök kubbenin en yüksek yerlerine çıkardık. kimi zaman fazla şımarttık kimileyin geçmişimizin zor koşullarıyla terbiye etmeye çalıştık. Dijital dünyanın avuç içimize girmesiyle artık insanlar ve toplumlar arasında örülen sınırlar bir bir ortadan kalkıyor, dünyanın her hangi bir yerinde ortaya çıkan bir olumsuzluk saniyeler içinde duyuluyor, devletler ve otoriteler her ne kadar bunu yasaklasalar da farklı yazılım ve iletişim sistemleriyle insanlar bilgiye ulaşıyorlar. Bu nedenle şeffaf toplumlar daha kalıcı ve güven verici oluyor. Yaşadığımız bu ağır salgın döneminde insan yaşamının her şeyden daha değerli olduğunu bir kez daha anlamış olduk. Ancak bu ders kirlettiğimiz dünyayı temizlemeye yetecekmi sanmıyorum
Nesip Uzun/ Temmuz-Ağustos 2020
nesipuzun@mobilyadergisi.com.tr