KOLEKSİYON MOBİLYA, Tekirdağ Fabrikasının Kapasitesi Yetmediğinden Yurtdışında Yatırıma Gidiyor

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

KOLEKSİYON MOBİLYA, Tekirdağ Fabrikasının Kapasitesi Yetmediğinden Yurtdışında Yatırıma Gidiyor

30-06-2015
KOLEKSİYON MOBİLYA, Tekirdağ Fabrikasının Kapasitesi Yetmediğinden Yurtdışında Yatırıma Gidiyor
Koleksiyon Mobilya Yönetim Kurulu Üyesi Doruk Malhan, son iki yılda yüzde 20 civarında büyüdüklerini, Tekirdağdaki fabrikalarının kapasitesinin yetmediğini ve burada arsalar çok pahalı olduğundan 50 bin dolarlık yeni yatırımları için yurt dışına baktıklarını söyledi.

1972 yılında Mimar Faruk Malhan tarafından, Ankara'da Demir Sanayi Sitesi'ndeki küçük bir metal atölyesinde kurulan Koleksiyon Mobilya son dönemde istikrarlı bir büyüme sürecinde. Yönetim Kurulu Üyesi Doruk Malhanın belirttiğine gore 2014'te yüzde 18 büyüyen şirket bu yıl yüzde 20'lik bir büyümeye gidiyor. Bunun sonucunda ciro 2015 yıl sonunda 160 milyon TL seviyesine gelecek. Koleksiyon'un Tekirdağ'da kapalı alanı 50 bin metrekare olan bir fabrikası var ancak artık ihtiyacı karşılamıyor.

Yeni yatırımları hakkında bilgi veren Malhan konuya ilişkin olarak şunları söylemekte:"Fabrikamız bu yıl itibarıyla yeni yatırım gerektiğini bize söylüyor. Arsa fiyatları spekülatif. Araziyi aldınız, sanayi imarlı olması, ÇED raporu süreci dediğinizde bunlar da ciddi yatırımlar. İnşaat maliyetleri yükseliyor. Arazinin üzerinde binayı da yaptınız, nerden baksanız metrekare maliyeti 1000 dolarları geçiyor. 50 bin metrekare bir fabrika yapayım deseniz 50 milyon dolarlara geliyor rakam. Daha içine makine koymadınız. Bu şartlarda rekabetçi ülkelerle nasıl rekabet edelim." Teşvikli iller bu sorunu çözemiyor Koleksiyon için. "Biz kazanalım vergisini de verelim. Dert vergi değil, birinci sorun insan kaynağı bulmak, usta bulmak. Bunu bulamadıktan sonra değil teşvik, prim bile verseler bir anlamı yok."

Yurtdışından gelen ciro yüzde 50'ye doğru gidiyor

Koleksiyon Mobilya 2010 yılında yurtdışında bir genişleme politikası başlatmıştı. Hem yeni coğrafyalara gitmek hem de var olunan coğrafyalarda derinleşmek... İki farklı kası aynı anda çalıştırmanın çok kolay olmadığını anlatıyor Malhan. "Globalleşme yolunda hedefler belirleyip Londra mağazamızı açarken, ihracat bölümümüzün adını da uluslararası satış olarak değiştirdik. Bu bir bakış açısı, mentalite değişimidir. Uluslararası satıştaki arkadaşlarımızın özelliklerini, karakterlerini ayırt ederek bu iki kası çalıştırıyoruz." Bu değişim sonrası 2010'da 7 ülkede faaliyet gösteren şirket 23 ülkede faaliyet gösterir hale gelmiş. Koleksiyon cirosunda yurtdışının payı ise yüzde 10'dan yüzde 30'a ulaşmış. Hedef ise yüzde 50 seviyesi.

Bu paralelde Koleksiyon yeni yatırımı için yüzünü yurtdışına çevirmiş. Bulunduğu coğrafyalarda imalat yapabilmek için Avrupa'nın sanayi merkezi Almanya ve ABD'de yatırım için fizibilite çalışmalarına başlamış. Almanya'ya yatırımı düşünmelerinin nedeni, en büyük ithalatı oradan yapıyor olmaları. "Almanya'ya giderken ki düşüncemiz maliyet avantajı değil, pazarın potansiyel olması ve cevap verebilmesi" diyen Malhan, bu anlamda ciddi bir çalışma yaptıklarını belirtti.

En güçlü pazar bu yıl Suudi Arabistan

Koleksiyon'un bir dönem Mısır'da mağazası vardı. Ancak yaşananlar sonrası mağaza Mısırlı ortağa devredilmiş. Anlaşılan satışlar memnun edecek seviyede değil. "Orada rüzgar tamamen tersine döndü" diyen Malhan, Mısır'da yatırımı hiç düşünmediklerini anlatıyor: "Mısır bu son gelişmelerden önce de üretim için hiç uygun değildi. Çünkü orada üretim yaparken ithalat yapmak durumundasınız. İthalatçı bir firma olmanız için yüzde 50 Mısırlı ortak almanız gerek. İthalat rejimi belirli değil, kur 4 yıldır dalgalanıyor. Sanayici önünü görmek ister, istikrar arar. Şu an Ukrayna'da asgari ücret 100 dolar. İnsan kaynağı güçlü. Ama istikrar yok."

Bu yıl en güçlü oldukları pazar konusunda ise şunları söylüyor Malhan :

"Bir numaralı ülkemiz her yıl değişiyor. Bu yıl en güçlü olduğumuz pazar Suudi Arabistan. Suudi Arabistan'ın farkı işler biraz yavaş ilerliyor. Bir önceki yıl güçlü olduğumuz pazar Mısır'dı, önceki yıl Irak'tı, geçen yıl Azerbaycan'dı... Biz yurtdışında yüzde 95 ofis ve projelere ürün gönderiyoruz. Ticaretimizde ülkenin ekonomisinin gücü kadar Türkiye'nin o ülkelerle ekonomik ilişkisi de bir o kadar önemli. Türkiye'nin ticari olarak değişim rüzgarlarını yakalayamadığı, Mısır'la ilişkilerde de yakalayamadığı aşikar." Yaşanan tecrübeler Koleksiyon' a gelişmiş pazarlara odaklanma kararı aldırmış. "Mısır'a yatırım yaptık, tamam birkaç yıl şampiyon iş yaptık ama şimdi sıfıra yakın. Bunun bir dalga boyu olmalı" diyor Malhan. Bundan sonra gelişmiş ülkelerle yatırım, gelişmekte olan ülkelerle ise ticaret yapma kararı işte bu tecrübelerden kaynaklanıyor. Bu kapsamda İran'daki yaptırım ve regülasyonlar oturana kadar bu ülke ile ilgili de hiçbir çalışma yapılmıyor.
yazar

E-bülten için e-posta bırak