KMS Tasarım Zirvesi Gerçekleşti.
Bu yaz Dünya ve ülkemiz COVID-19 pandemisiyle başa çıkmaya çalışırken KMS firmasının inisiyatifiyle bir grup gözü kara tasarımcı 15-19 Temmuz 2020 tarihleri arasında bir araya gelip Türk Mobilya Sektöründe tasarımın durumunu “Türk Mobilyası Tarzını Arıyor” başlığı altında tartıştılar, mevcut problemleri ve olası fırsat alanlarını tesbit edip beraberce öneriler geliştirdiler.
Türk Mobilya sektörünün “tarz meselesini” sadece ürünlerin biçimsel, görsel özellikleri ölçeğinde değil, aynı zamanda sektörün tasarımı firma kurumsal kültürünün bir parçası olarak nasıl algıladığı ve bunu piyasaya nasıl yansıttığı; tasarımın yeni ürün geliştirmeden markalaşmaya kadar firma operasyonel süreçlerine nasıl entegre edildiği veya genelde olduğu gibi, edilemediği somut örneklerle tartışıldı. Tasarımın stratejik önemi, firma ölçeğinde yönetilmesinin gerekliği bir kez daha teyid edildi. Mobilya sektöründe tasarımın keyfi değil, elzem bir rekabet unsuru olduğu, sadece tasarım yapmakla, tasarımcı çalıştırmakla rekabet üstünlüğü elde edilemeyeceği, tasarım süreçleri ve kaynaklarının etkin bir şekilde pazarlama ve markalaşma stratejilerine paralel olarak yönetilmesinin gerekliliği Türk Mobilya Sektörünün kendi tarzını “bulması” veya yaratması için en kritik eşik olarak ortaya çıktı.
Türk mobilya sektörünün küresel piyasalarda kendi tarzıyla rekabet edebilir olduğunda yaratacağı katma değerin misliyle artacağı açıktır ve bu gerçek artık sektörün tüm bileşenlerince de bilinmekte ve kabul edilmektedir. Öyleyse yapılması gereken başta tasarımcılar olmak üzere sektördeki tüm paydaşların bir araya gelerek her düzeyde ve ölçekle ortak bir aklı ortaya koyması ve, KMS firmasının ve diğer katılımcıların açtığı bu yolda Türk Mobilyasının tarzını çok daha şuurlu bir şekilde ve beraberce aramaya devam etmesidir. Nihayetinde bu süreçte ne arayacağımıza karar vermek dahi her koşulda Türk mobilya sektörünün kendi kimliğini, tarzını yaratması yolunda çok önemli bir adım olacaktır. Malüm “Ne aradığını bilmeden arayanlar bulduğunu anlayamaz!
Tasarım odaklı bir firma olan KMS’nin son üç senedir düzenlemekte olduğu KMS Tasarım Zirvesi’nin bu sene ana konusunu “Türk Mobilyası Tarzını Arıyor” olarak belirledik ve 3 yıllık bir süreç olarak düşündük.
Bu yola çıkmaktaki amacımız Türk mobilya sektörünün ve tasarımının dünyada daha üst noktalara gelmesi ve trendlerde takip edilir bir tarz yaratması açısından neler yapılabileceğini istişaredir. Bu sebeple sektörden önde gelen tasarımcı ve üreticileri buluşturmak amaçlı 15-19 Temmuz 2020 tarihleri arasında Marmaris Grand Yazıcı Club Turban ’da konuklarımızı misafir ettik.
Zirve kapsamında 16-17 Temmuz tarihlerinde iki gün boyunca değerli konuşmacıların mobilya tasarımı, sektör ve trendler hakkında görüşlerini sundukları toplantılar düzenlendi. Toplantıların hemen akabinde gruplara bölünen konuklar, konuşmacı katılımcılar önderliğinde mini bir çalıştay gerçekleştirdi. Sektörün içinden tasarımcı ve üreticilerin konuyla ilgili istişarelerini gerçekleştirdikleri bu çalıştay sonunda gruplar sahneye çıkarak oluşturdukları fikirleri diğer gruplar önünde sunarak soru-cevaplarla konunun pekiştirilmesi sağlandı.
Endüstri 4.0’dan tasarım, tasarımcı ve firma ilişkilerine, ürün nedir tasarım nedir sorusundan firmaların ve tasarımcıların yapmakta olduğu hatalara kadar bir sürü konu irdelendi ve bu soru ve sorunlara cevaplar arandı.
KMS olarak ,üç yıl üzerinden planlanan ve ilk yılında oldukça verimli geçtiğini düşündüğümüz ve daha ileri taşımayı hedeflediğimiz bu zirvenin Türk mobilya sektöründe bir farkındalık ve birlik yaratmasını umuyoruz. Bu kapsamda ara toplantılar ve çalıştaylar yaparak daha verimli ve ileriye dönük neler yapılabileceği konusunda organizasyonel bir yapı kurmayı amaçlıyoruz. Devlet kurumlarının da desteğiyle lise ve üniversitelerde tasarım öğrencilerinin sektör hakkında ve mobilya tasarımı üzerine bilinç kazanması için çeşitli etkinlikler düzenlenmesinin faydalı olacağı kanısındayız.
Cevap Aranan Sorular:
- Türk mobilya tarzı nasıl olmalı?
- “Made in Turkey” ihracat atağı nasıl olmalı?
Konuşmacı Katılımcılar:
- Prof.Dr. Alpay ER – Özyeğin Üniversitesi, Endüstriyel Tasarım Blm. Başkanı – Moderatör
- Adnan SERBEST – Tasarımcı
- Ahmet GÜLEÇ – MOSDER Başkanı
- Burak GÜRMERİÇ – Tasarımcı
- Savaş ÖZTAŞ – Tasarımcı
- Sezgin AKAN – Tasarımcı, ODTÜ Endüstriyel Tasarımı Blm. Öğr.Gör.
- Taner KANAR – Üretici – KMS Mobilya Aksesuarları Genel Müdürü
- Yalçın ÇELİKBAŞ – Tasarımcı – Mondi Mobilya
Konuşmacılardan Önemli Notlar:
Alpay ER
- Tasarım konusunda firmaların bir yandan “ayakları yere basmalı ama aklı da havada” olmalıdır.
- Tasarım hedefi firmanın üründen kar beklentisiyle kullanıcının, müşterinin üründen fayda, prestij ve konfor beklentisini yenilikçi bir şekilde uzlaştırmaktır.
- Tasarımı yönetmek gerekiyor, sadece tasarım yapmak ve tasarımcı çalıştırmak yetmez.
- Tasarımda doğru brief çok önemlidir.
- Türk tasarımının dışarıyı örnek alarak tarz sahibi olabileceğini düşünmüyorum, aksine kimlik bunalımımız artacaktır.
- Tarz gündemin farkında olmaktır.
Adnan SERBEST
- Firma başka, ürün/tasarım başka olmaz. İkisi de aynı şeyleri söylemelidir.
- İyi tasarım değil de ürün üretiyorsanız ve bundan para kazanıyorsanız buna devam edebilirsiniz. Fakat şunu bilin ki dünya markası olamazsınız.
- Bu ülkenin gerçeğine bu ülkenin içinden bakıyoruz. Dünya ekseninde bakmalıyız. Bunun dışında gerçeği göremeyiz.
- Firmalar tasarımcıların ne anlatmak istediklerine odaklanmalıdır. Her büyük firmanın arkasında iyi tasarımcılar vardır.
- Çalışanını memnun edemeyen, müşterisini memnun edemez.
- Tasarım kültürünüz ne kadarsa o kadarsınızdır.
Ahmet GÜLEÇ
- Dünya ölçeğinde düşünmek ve dünya üzerindeki kültürleri tanımak, bilmek gerekiyor. Yoksa mobilya ülkesi olamazsınız.
- Mobilya ülkesi olmak için zihinsel dönüşüm de şarttır. Çünkü bu süreç kültürü, medeniyeti, algıyı, katma değeri içeren komplike bir süreçtir.
Burak GÜRMERİÇ
- Tasarımcı kutu içinde kalmamalı, dünyayı tanımalıdır. Şirketler bu yönde teşvik etmelidir.
- Tasarımcının mesaisi saatle bitmiyor çünkü tasarımcının beyni sürekli yeni şeyler tasarlamakla meşguldür.
- Türkiye’de firmalar pazarlanabilir ürünleri üretiyor, tasarımı değil. Bu çok yanlış.
- Brief çok önemlidir. Brief kötü olursa ürün de kötü olur.
- Tasarımı yapmak kadar yönetmek de çok önemlidir. Kolektif çalışma kültürü şirketi ve çalışanları geliştirir.
Savaş ÖZTAŞ
- Tarz sadece görsel bir şey değildir. Sizin ürünleriniz teknik anlamda da iyi çözümler sunmalıdır.
- Tasarımcılar firmalardan çok işlerine ait olmalıdır.
Sezgin AKAN
- Tasarımcı üretim süreçlerini ve platformunu kesinlikle iyi öğrenmelidir.
- Ne kadar çok kanaldan beslenirseniz, yaratıcılığınız o derece artar.
- Sektörün önündeki en büyük engelin takım anlayışı olduğunu düşünüyorum.
Yalçın ÇELİKBAŞ
- Tasarım bir hizmet paketi olarak düşünülmelidir.
- Türk malı saygınlığını kazanmalı Made in Turkey ibaresi korkusuzca kullanılmalıdır.
- Tarihsel ve kültürel derinliğimiz bizim ilham kaynağımız olmalıdır. Taklit edersek Türk mobilyası oluşturamayız.
- Know-How paylaşılmalıdır. Firmalar sektörün yükselmesini istiyorlarsa bu konuda birlik olmalıdır.
- Türkiye’de fuarcılık anlayışı düzeltilmeli, firmalar sunum sırasındaki kavgasını bırakmalıdır. Doğru düzgün tasarım anlayışıyla oluşturulmuş güzel bir alanda büyük ve kapsamlı bir fuar alanı yapılmalıdır.