İhracat Hedefini 10 Milyar Dolar’a Yükselten TÜRK MOBİLYACILAR, ABD’DE ÜS KURMAYA HAZIRLANIYOR
Amerika'daki büyük firmalarla işbirliği yapmak istediklerini, bu anlamda hedeflerinin büyük olduğunu söyleyen Mobilya Sanayi ve İşadamları Derneği (MOBSAD) Başkanı Engin Küçük, önce üs kurup, daha sonra da mağazalaşmaya gideceklerini belirtti.
Amerikalı yerel markalar ile ortaklık kuracağız”
Özellikle son dönemde katma değeri yüksek üretimin artması ve tasarımda dikkat çeker bir hale gelinmesiyle birlikte Türkiye'nin şansının yadsınamayacağını ifade eden Küçük, "El işçiliğinde önemli olan ülkeler Polonya ve Mısır ile birlikte Türkiye. ABD pazarında lojistik üs kurmak istiyoruz. Sadece işbirliği değil, kendi kuracağımız şirketin bir ayağını oraya taşıyacağız. New Jersey, Washington, New York bölgesinde araştırmalarımız sürüyor. Amerika'da ortaklık kuracağımız firmalar, Amerikalı yerel markalar olacak. Avrupa'daki bir firmayla ortaklık yapmayız. Çünkü kendimizi aşağı çekmiş oluruz. O pazara girdikten sonra Amerika kıtası dahil olmak üzere, Japonya'ya kadar ihracat yapma şansımız var" dedi.
"Rusya'da mevzuat sorunu
yaşıyoruz"
Mobilya sektöründe 2005 yılından bu yana ihracatın yaklaşık yüzde 18 arttığı bilgisini veren Küçük, "Dernek üyelerimizin ihracatı 130 milyon dolar civarında. Türkiye'deki 2012 ihracatı ise 2 milyar dolar. 2013 yılı hedefimiz, 2.5 milyar dolara ulaşmak. Mevzuatlar biraz daha yerine oturursa 2023 ihracatının 10 milyar dolara ulaşacağını tahmin ediyoruz" açıklamasını yaptı. Amerika'nın ardından Rusya pazarının da dikkat çekici olacağını vurgulayan Küçük, "Mevzuatta çoğu ülkeyle gümrük ve navlun sorunu var. Ancak en büyük sıkıntıyı Rusya'da hissediyoruz. İtalyanlar Rusya'ya özel fuar açıyorlar. Biz ise yeni yeni başlıyoruz. Bizim en büyük hedef pazarlarımızdan biri de Rusya" değerlendirmesinde bulundu.
"Kalifiye eleman bulamıyoruz"
Tepe Home Yönetim Kurulu Başkanı İlhan İl ise sektörün Amerika açılımını "Mobilya ihracatçısının pazarı, bütün dünya. Dünya mobilya sektörüne yön veren ülkelere dahi ihracat yapabiliyoruz. Bu nedenle mobilya ihracatçısı açısından ürünler itibariyle bir pazar sorunu olmaz. Yeter ki ölçek ekonomisi ve doğru maliyet ile üretim yapabilelim" sözleriyle değerlendirdi. En büyük potansiyelin ise halen yakın coğrafya olduğunu hatırlatan İl, mobilya sektörünün son dönemdeki gelişimini şu sözlerle değerlendirdi: "Kayıt dışı çalışanlar sektörde ciddi bir şekilde haksız rekabete neden oluyor. Yaşanan bir diğer üretimde kalifiye eleman bulma sorunu. Özellikle cila ve döşemeli ürün gruplarında çalışacak işçi ve eleman bulmakta zorlanıyoruz."
“Çin fiyatında ve Avrupa kalitesindeyiz”
Çilek Mobilya Genel Müdürü Muzaffer Çilek de “Türk mobilya sektörü kalite konusunda çok aşama kaydetti. Mobilyada dünyada 19'uncu sırada yer alıyoruz. İtalyan ve Alman ürünleri çok pahalı, Çin'in ürünleri ise kalitesiz. Biz fiyatımızı Çin ayarında tutup Avrupa kalitesiyle satış yapıyoruz. Bu nedenle de dünyada tercih ediliyoruz. 66 ülkede 444 satış noktasında hizmet veriyoruz. Geçen yıl 44 mağaza açmıştık bu yıl 50 tane daha açacağız. 15 milyon dolarlık yatırım yaparak 2 bin olan çalışan sayımızı 2 bin 300'e çıkaracağız.” şeklinde belirtiyor görüşlerini.
“Mağaza açmak için Güney Afrika'ya gidiyoruz”
Alfemo Pazarlama Müdürü Süleyman Zoral ise “Mobilyada fonksiyonel ürünler ön plana çıktı. Bu nedenle biz de farklı ürünler piyasaya sunuyoruz. Aynasında televizyon olan yatak ve yemek odası takımları ve içinde şöminesi bulunan yaşam ünitesi ürettik. Yurtdışında 35 mağazamız var. Bu yıl bu sayıyı 65'e çıkaracağız. Avrupa'da ekonomik sıkıntı devam ediyor. Bu nedenle biz de mağazalaşmak için Arap ve Güney Afrika ülkelerini tercih ediyoruz. Yurtiçinde de 100 olan mağaza sayımızı 72 milyon liralık yatırımla 130'a çıkaracağız” diye konuştu.