HAKAN PAKOY Maksder Başkan YardımcısıN PAKOY Maksder Başkan Yardımcısı

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

HAKAN PAKOY Maksder Başkan YardımcısıN PAKOY Maksder Başkan Yardımcısı

19-01-2023
HAKAN PAKOY Maksder Başkan YardımcısıN PAKOY Maksder Başkan Yardımcısı
Mobilya Dergisi: Pandemi sürecinden sonra gerek Türkiye’de, gerekse de uluslararası mobilya sektörünün hemen tümünde kapanmadan dolayı önemli bir talep ortaya çıkardı Son gerçekleşen fuarlarda da bunu gördük. Bütün bunların ışığında öncelikle bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz? 2021 ve 2022 yılları arasında Aksesuar sektöründe bu süreç nasıl gelişti, Bir önceki yıla göre sektörde değişen ne oldu?

 MAKSDER (MOBİLYA AKSESUAR SANAYİCİLERİ DERNEĞİ):

 

HAKAN PAKOY

Maksder Başkan Yardımcısı

Mobilya Dergisi: Pandemi sürecinden sonra gerek Türkiye’de, gerekse de uluslararası mobilya sektörünün hemen tümünde   kapanmadan dolayı önemli bir talep ortaya çıkardı Son gerçekleşen fuarlarda da bunu gördük. Bütün bunların ışığında  öncelikle bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz? 2021 ve 2022 yılları arasında Aksesuar sektöründe bu süreç nasıl gelişti, Bir önceki yıla göre sektörde  değişen ne oldu?

Hakan Pakoy: Panedminin global ekonomi üzerinde yarattığı etkileri hep beraber yaşadık. Ancak ilk kapanışlardan sonra talebin belli sektörlerde yaşanan üretim daralmaları ve talebin giderek artması, özellikle Türkiye’de sektörümüzü de içine alan ve diğer bağlantılı sektörleri de içine alan bir  üretim patlamalarına yol açtı. Bu yaşananları sadece pandemiye bağlamak da şüphesiz yanlış olur. Türk ekonomisinde pandemi paralelinde yaşanan ve halen de devam eden Türk lirasındaki değer kaybı, özellikle yurt dışı piyasaların Türkiye’ye alım yönündeki bakış açısını değiştirdi. Ne yazık ki bu dönem için de rakamsal olarak artan sıfırlar, ihracatını yapmış olduğumuz özellikle bitmiş mobilya ve aksesuarları yönünde kilo bazındaki fiyatların geçmiş yıllara göre USD değeri ile  çok daha düşük fiyatlara satılmasına yol açmıştır.

2-Türkiye’de Mobilya aksesuarları sektöründe ölçek büyümesi varmı, Arz - talep eğrisinde bu durum kendini nasıl gösterdi. Bu dönemde  iç pazarla ihracat arasında orantısal olarak nasıl bir gelişmeye tanık olduk..

Hakan Pakoy: Türkiye bitmiş mobilya pazarında dünya sıralamasında ilk beş içine girebilecek kapasitede ve bulunduğu noktadan da  hızla yukarı doğru hareket etme eğilimindedir. Ancak daha önce de belirtmiş olduğum üzere USD bazında kilo yönünde satış birim fiyatlarımız oldukça düşük seviyelerde. Bu da sanayicinin reel büyümesinde bizleri yanıltmaktadır.

            İç Pazar ve yurt dışı pazarlar olarak yapacağımız karşılaştırmada, bir çok sektör firmasının ihracat yönünde ciddi artışları olduğunu gözlemliyoruz. Önceden iç piyasaya hakim bir satış yüzdesine sahip firmaların bu oranı  50%’lere taşıdığını biliyoruz.

3- Mobilya sektöründe hükümet kdv’de %50 gibi bir indirim gerçekleştirdi.  Ancak Mobilyanın üretimine konu olan onlarca ana girdi var Panel aksesuar, kimyasallar, Bağlantı elemanları gibi önemli bir yan sanayi bu prosedürün dışında kalıyor.   Sektörü bir bütün olarak düşündüğümüzde bu durum biraz aykırı kaçmıyor mu? Bu indirim sektörün tümüne aynı şekilde uygulanamaz mı? Bu konuda herhangi bir çalışma varmı?

Hakan Pakoy: K.D.V konusu tüm aksesuar üreticisi sanayicilerin ortak sorunu kanısındayım. Endirekt olarak da bitmiş mobilya üreticisi bu durumdan etkilenmektedir. Sorunuzda da

belirttiğiniz gibi 18% KDV ödeyerek aldığı aksesuarı, bitmiş mobilyada 8% K.D.v. ile satmak zorunda. Bu durum üreticinin üzerinde her daim bir K.D.V finansı yaratmaktadır. Bu konuya gerek Maksder olarak gerekse içinde bulunduğumuz Konfederasyon olarak hükümet nezdinde girişimlerimiz olmakla beraber ne yazık ki bir sonuç alamadık. Bizler aksesuar üreticileri olarak mobilya sektörüne ara malzeme sağlayan vemobilyanın katma değerini daha da üst düzeylere çıkaran önemli bileşenleriz. Alınan bu tip kararların bir bütün olarak değerlendirilmesi gerekirken, aksesuar üreticilerini bu K.D.V. indiriminden ayrı tutmak inanılır gibi değil.

4- 2022 yılının son çeyreğinde Talepte bir daralma yaşandı, şu an üretim fazlası mı var, yoksa dövizdeki hareketlilikten ve  piyasa ekonomisinin sonuçlarımı bunlar. Bu durum üreticilerde  nasıl bir değişkenlik gösterdi.

Hakan Pakoy: Pandemi ve getirdiklerinin sonrasında böyle bir inişin yaşanacağını sektör olarak bekliyorduk. Bir benzetme yapacak olursak su akan hortumu ortadan sıkıp bıraktığınızda, suyun ilk akışı son derece hızlı ve basınçlı olur. Daha sonra ise normal akışına döner. İşte tam da bu şekilde sektör / sektörler böyle bir ivme ile çalıştılar. Aslında şu an yaşadıklarımız olması gereken normaller.

5-  Türkiye’de gerçekleşen İntermob fuarı, Dünya çapında ilk üçe giren bölgenin en güçlü fuarı. Bu yıl  Türk mobilya aksesuar firmaları için fuar nasıldı,   önceki yıllardan farklı neler oldu,   ziyaretçi profilinde değişkenlik varmıydı, varsa neydi?

Hakan Pakoy: Reed Tüyap fuarcılığın düzenlediği İntermob fuarı giderek bölgenin en etkili fuarı haline gelmektedir. Hatta son yıllarda ki özellikle pandemi sonrası, çevre ülkelerin de bu fuara ilgisinin arttığını sevinerek izlemekteyiz. Özellikle son dönem fuarlarında, organizatör firmanın “spesifik ziyaretçiye” yönelik çalışma ve yönlendirmeleri, katılımcı firmaları ziyadesi ile memnun ve tatmin etmiştir. Böylece gerçek ilgili kişini fuarı ziyareti artmış ve bizim gibi katılımcıların da bu kişilere daha fazla vaki ayırmamıza sağlamıştır.

6- 2022 yılı içinde artan döviz fiyatları satışlarınızı  nasıl etkiledi,

Hakan Pakoy: Ülkemizde her ne kadar “Made in Türkiye” mottosu ön plana çıkartılmak istense de, ne yazık ki girdiler bazında yurt dışına bağımlılığımız giderek artmaktadır. Bu girdilerin döviz ile yurt da girmesi de, artan döviz kurlarından dolayı ülke içi satış fiyatlarında ciddi maliyet artışlarına yol açmıştır. Bugün daha büyük bir tehlike de ülkenin almış olduğu dış göçün emeğe de hakim olmaya başlaması. İhracat yönünde ise artış yaşandığını söylemiştik. Ne yazık ki bu artışın da reel olarak sanayiciye dönmediği kanısındayım.

7- 2022 yılında en çok hangi ürünlerinize talep oldu?

Hakan Pakoy: 2022 özellikle dernek üyesi tüm sektördaşlarımızın ürettiği tüm ürünlerde bir talep artışına yol açmıştır.

8- 2022 yılı çalışmalarınızda ilk akla gelen faaliyetler listesi içinde en önem verdiğiniz faliyetiniz ne oldu?

Hakan Pakoy:  Bu soruya da Maksder sıfatıyla-cevap vereyim; özellikle sektörel eğitim politikaları geliştirdik ve bu çalışmamızı bir seminer ile süsledik. Ayrıca geleneksel hale gelen tasarım yarışmamızı başarı ile yapıldı. BU yarışmalarla sektörümüzde farkındalık yaratarak, özğün çalışmaları sektöre kazandırıp gençlerimizin bu sektöre ilgisini arttırdık. Bu noktada çeşitli üniversiteler ile iş birliği halindeyiz ve sürekli bilgi alışverişi yapmaktayız.

yazar

Nesip Uzun-editor yazısı

E-bülten için e-posta bırak