ESPRIT MEUBLE 2015

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

ESPRIT MEUBLE 2015

20-01-2015
ESPRIT MEUBLE 2015
Paris, Porte de Versailles?daki 3. Randevusunda Rüştünü İspat Eden Fransız Mobilya Endüstrisi Küllerinden Yeniden Doğuyor
Çeşitli çalkantılar geçiren ve fuarları kesintilere uğrayan Fransız mobilya sektörü, son üç yıldır fuarını bulmuş olmanın mutluluğunu yaşıyor. Bu yıl üçüncüsü 6 9 Aralık 2014 tarihleri arasında Paris Porte de Versailles Fuar alanında gerçekleşen ESPRİT Meuble fuarı, ülkenin en önemli üretici, ve ihracatçı mobilya firmalarını biraraya getirdi.

SAĞLAM ADIMLARLA, YAVAŞ YAVAŞ BÜYÜYEN BİR FUAR

Sektörün 3 büyük firmasının VCF Public Relations ile işbirliği çerçevesinde organize edilen ve Fransız Mobilyacılar Birliği UNIFA ile Perakendeci Derneği FNAEM tarafından da desteklenen fuarın yöneticileri bu yıl yayın grubumuzun ikinci başkanlığını yaptığı Uluslararası Mobilya Yayıncıları Birliği IAFP yönetiminin de VIP Protokolünde yer aldığı bir organizasyona imza atarak kapılarını dünya pazarlarına acmanın ilk adımını attı.

Sektörü temsil eden yaklaşık 300 markanın ürünlerinin teşhir edildiği ve oldukça başarılı geçen fuar, oluşturduğu yeni konsepti, pazara getirdiği ruhu başarılı ekibi ile bugüne kadar çeşitli çalkantılar yaşamış olan Avrupanın önemli mobilya üreticilerinden olan Fransız pazarının organizasyon ve temsil sorunlarına da köklü bir çözüm bulmuş olmanın gururunu yaşıyorFuar boyunca gerek organizatörler, gerek dernek yöneticileri gerekse ülkenin en tanınmış mobilya firmaları ile biraraya gelen, gerçekleştirdiği temaslar ile Türk pazarına yönelik çeşitli projelerin ilk adımlarını atan ekibimiz, ESPRIT Meuble fuarı çerçevesinde ülkemizi temsil eden bir sektörel yayın olarak global dünya pazarlarını biraraya getirme konusunda önemli ufuklar açmıştır.

Fuar sonuç raporuna göre bir yıl öncesine oranla %10 civarında artarak 9.300 özel profesyonel tarafından ziyaret edilen fuar 137 markanın katılımyla açıldı bu yıl. Fuar alanını son üç yıldır kademe kademe artıran fuarın yöneticileri, ilk yıl 10.000, ikinci yıl 20.000, bu yıl ise 30.000 m2lik bir alanda gerçekleşen etkilinliklerini önümüzdeki yıl 40.000 m2 olarak planladıklarını belirtiyorlar.

KRİZİN ETKİLERİNİ ATLATMAYA ÇABALAYAN BİR AVRUPA

Bir dönemler dünya mobilyasının yarısının üretildiği Avrupa ülkelerinde mobilya endüstrisinin bugününe baktığımızda, çok büyük değişiklikler görmekteyiz. Üstelk bu durum, sadece 2009 yılında yaşanan global ekonomik krizin etkilerinin kimi ülkelerde hala oldukça hissediliyor olmasına da bağlanamaz tek başına. Dünya ticaretinin globalleşmesinden, Batı Avrupa pazarlarının belirli bir doyuma ulaşmasına, bölgede yükselen maliyetlerden Uzak Doğu faktörüne kadar pek çok neden sayılabilir.

Sektördeki bu negatif değişim, ister istemez Almanya, İtalya, İspanya, Fransa, İngiltere, Belçika gibi ülkelerdeki mobilya fuarlarını da etkilemiş durumda. Hem fuarcılığın, hem de mobilya endüstrisinin duayeni konumundaki ülkelerden Almanya ve İtalyada uluslararası çapta ancak birer fuarın kalması ve bunların da kan kaybediyor olmaları, özellikle Almanyanın azalan katılımı kapılarını giderek daha fazla Asyalı katılımcıya açarak çözmeye çalışması, İspanyada, İngiltere, Belçika gibi ülkelerde ise yerel nitelikteki birer, ikişer salonluk küçük fuarların güç bela yapılabiliyor olmaları bunun en büyük göstergesi. Ancak saydığımız ülkeler arasında en büyük darbeyi Fransız mobilya sektörü ve konuya ilişkin olarak düzenlenen fuarların almış olduğunu söylemek yanlış olmaz.

ÇIKIŞ YOU ARAYIŞINDA OLAN FRANSIZ MOBİLYA ENDÜSTRİSİ

Bir dönemlerin mobilya tasarım ve üretilminde Avrupa üçüncüsü konumundaki bu ülkeden de, Parisin ses getiren kalabalık uluslararası mobilya fuarlarından da eser yok günümüzde.Düşünsenize geçmişin prestijli markalarından Fransız mobilyası neredeyse fuarsız kalmış konumda. Evet, Nantes, Dijon, Grenoble, Avignon gibi kentlerde yerel kimi mobilya fuarları varsa ama, bunlar hem Fransız mobilya sektörünün büyük markalarından, hem de uluslararası özelliklerden yoksun küçük, yerel ve o bölgenin iç piyasasınaya yönelik fuarlar konumundalar.Dünya fuarcılığının ilk örneklerinin verildiği Paris ise, hala pek çok Fransız mobilya markasının merkezi konumunda olmasına rağmen, uluslararası standartlarda, sektörü yansıtan doğru düzgün bir mobilya fuarından yoksun. Bunda sektörün gerilemekte olmasının yanısıra, fuarcılık sektöründe gelgitler, rekabet ve kötü yönetimin de payı büyük.

Evet, ülkede maaliyetler artmış, üretim gerilemiş, ihracat düşmüş ve rekabet gücü yüksek yabancı mobilya ithalatı önemli oranlarda artmış ama, Fransa halen bir mobilya üretim ülkesi konumunda ve tasarım olarak Fransız mobilyalarının bir marka değeri ve prestiji var hala. Ancak son 10 yıl Pariste konuya ilişkin olarak o kadar çok fuar, açıldı, birleşti, el değiştirdi, isim değiştirdi ya da kapandı ki, tüm bu olumsuzluktan sektörün doğrudan zarar gördüğünü aşikar. Bunda konuya belki de organizatörler tarafından pek karlı bir etkinlik olmaması nedeniyle- ciddiyetle yaklaşılmadığı kesin. Örneğin büyük dünya fuarcılık devlerinin yaptığı gibi yatırımların ve profesyonelce yönetilen akılcı organizasyonların olmaması da cabası. Ayrıca bir Almanyada ya da Uzak Doğuda olduğu gibi konunun devlet, yerel yönetimler ve sektörün dernekleri ile koordineli ve planlı programlı bir biçimde ele alınmamış olması da karşımıza çıkan başarısız tablonun bir nedeni.

Kısaca özetlersek, geçmişte Salon du Meuble adı ile çevre ülkelerin yanısıra özellikle İngiltere ve İspanya fuarını görkem olarak geride bırakan, Avrupanın üçüncü büyük mobilya fuarına sahip bir ülke idi Fransa. Ancak, 2008 yılında krizin patlak vermesi ve Salon du Meuble fuarının bu krize toslaması sektörde pek çok şeyi değiştirdi.

Giderek çok da kar getirmeyen ve popülerliğini yitirmiş mobilya sektörü yerine zaman içerisinde ağırlıklı olarak bir iç dekorasyon, aksesuar, dekoratif objeler, cam ve kraft ürünleri fuarına dönüşen Maison Objet bu boşluğu doldurmaya çalışıyordu. Ama bu haliyle mobilya üretici ve ihracatçılarını tatmin etmekten oldukça uzaktı. Her ne kadar eş zamanlı olarak Meuble Paris adı altında mobilya sektörüne de yer veren bir salon açmaya çalışsa da, bu haliyle sektörü geri kazanması da mümkün gözükmüyordu. Üstelik Fransız Mobilyacılar Derneği UNIFA da, kriz nedeniyle fuarın organizatörüne büyük tavizler vermiş, sorgusuz sualsiz 10 yıllık bir anlaşmayla başka hiçbir fuara destek vermeyeceğini garanti eden bir madde ile kendini de bağlamıştı ve firmalar bu anlamda bir çıkış bulamıyordu.

Araya Planete Meuble Paris gibi başarısız bir iki deneme girer ama ortamdaki karışıklık ve belirsizlik sürerken, üç yıl önce bu duruma isyan eden sektörün önde gelen üç firması, biraz da zorunluluktan kolları bizzat kendileri sıvayarak, isteklerine en yakın bir fuara start verdiler. Fuar isteklerine nasıl uygun olmasındı ki Kendileri tasarılıyor, kendileri organize ediyor, kendileri yönetiyor, kendileri satıyordu. Sadece bir fuar kurulum ve halkla ilişkiler firmasından destek alarak, önde gelen üç mobilya firmasının sahibi Gaetan Menard, AlainLiault ve Giles Silberman bizzat fuarın herşeyi ile ilgilendiler. Üstelik, politika olarak da sektöre hizmet etmeyi ön planda tuttukları için, m2si 160 Euroluk birim satışı ile, diğer fuarlarıdan ucuz bir fiyat skalasına sahipler.

YENİ BİR RUH, YENİ BİR KAN ve AMATÖR BİR PROFESYONELLİK

İşte bu yıl üçüncüsü düzenlenen ESPRIT MEUBLE fuarı buradan doğdu ve adına uygun olarak Fransız mobilyasının ruhunu yeniden yansıtmaya ve bunda da yavaş yavaş başarılı olmaya başladı.

Fransanın Bretagne bölgesinde yaklaşık 50 yıl önce kurulan Ernest Menard firmasının bugünkü yönetici kuşağının başında olan ve ESPRIT MEUBLE fuarını da yönetmekte olan Gaetan Menard, kendisi ile gerçekleştirdiğimiz söyleşide bize önemli bilgiler verdi.

Menarda göre yıpranmış Fransız mobilya sektörünün yeni bir kana ihtiyacı vardı ve bu da, mobilya sektöründe Fransız imajını eski parlak günlerine kavuşturacak bir atılımdan geçiyordu. Eli kolu bağlı olan derneğin de açık desteğini almaksızın üç marka birraya gelerek, kendi gereksinimlerine birebir uygun bir girişim başlattılar. Amaçları sektörü yeniden kazanmak, canlandırmak ve yeniden dünya pazarlarına açmaktı. Bunun için mütevazi bir 10.000 m2lik bir etkinlik ile 3 yıl önce mütevazi bir başlangıç yaptılar ve adım adım ilerlediler.

Kendisi ESPRIT MEUBLEü klasik bir fuar olarak da görmüyor zaten ve bir fuardan çok, bir topluluk etkinliği olarak adlandırıyor ve kendilerini de amatörce çalışan profesyonel bir sinerji yumağı şeklinde tanımlıyor. Ama nihai hedefleri, uluslararası fuarların tüm özelliklerini profesyonel bir biçimde yavaş yavaş yaşama geçirmek. Fuara katılan firmaların iş yapabilecekleri az ama öz bir ziyaretçi kitlesi ve iyi bir uluslararası tanıtım ile bunu başarabileceklerini düşünüyorlar. Bunu küçük ama hayli profesyonel bir ekiple ve tabii başta yayın grubumuzun da yöneticiliğini yaptığı Uluslararası Mobilya Yayıncıları Birliği IAFP olmak üzere uluslararası basının da desteğini alarak IAFPnin katkılarıyla başarabileceklerini düşünüyorlar.

Fuar oldukça derli toplu ve ofis ve mutfak haricindeki tüm ev mobilyalarının yanı sıra yatakçıları daiçerecek bir profile sahip.

FRANSIZ MOBİLYA SEKTÖRÜ

Fransada gerek ESPRİT MEUBLE yöneticileri, gerekse Fransız Mobilyacılar Birliği UNIFA ile Perakendeci Derneği FNAEM yönetim kurulu üyeleri ile gerçekleştirdiğimiz üç detaylı görüşmede, fuarın yanı sıra Fransız mobilya endüstrisi ile mobilya pazarı hakkında da kimi güncel bilgiler de edinmemizi sağladı.

Fransız mobilya sektörü hali hazırda oniki bin civarında üretici firmadan oluşuyor (2014 rakamları ile 12.052 kuruluş). Sektörün perakende kısmında ise tüm ülkeye yayılmış olan ve 7.500 kadarı mobilya mağazası, 1.150 kadarı da halı ve aydınlatma mağazası olmak üzere 8.650 kadar perakendeci bulunmaktadır. Tüm sektörde 124.500 kişi istihtam edilmiş olup, bu kişilerin 62.936sı üretimde, 61.600 kadarı da perekande alanında çalışmaktadır.

Fransız ekonomisinde önemli bir yere sahip olan sektörün KDV dahil yaklaşık 9.27 milyar Euroluk bir hacmi bulunmaktadır. Örneğin Fransada çok yaygın bir yere sahip olan pasta ve ekmek endüstrisinin cirosunun ancak 11.000 milyon Euro yapmasıyla karşılaştırıldığında, mobilya sektörünün önemi çok daha iyi anlaşılır.

2013 yılında mobilya satışları %2.9 oranında gerilemesine karşın, henüz kesin rakamlarının alınmadığı 2014de bu gerilemenin durduğu ifade edilmektedir. Kendini daha çabuk toplamış olan yatak endüstrisi ise bir yılı aşkın bir zamandır pozitif figürlere sahiptir.Üretim rakamlarının 2014ün ilk yarısında %3 civarında gerilediği Fransada, ithalatın artan bir trend izlemesinin de katkısıyla 2015 yılında mobilya pazarındaki toplam satışlarda artış trendini yakalaması beklenmektedir.

Dünya pazarlarına bakıldığında ise, %33lük bir pazar payı olan Çinin ardından Almanyanın %9.5, İtalyanın %8 pazar payına bakıldığında, Fransa %2 civarındaki payı ile Malezya ve Kanadanın önünde 7. sırada yer almaktadır.
yazar

E-bülten için e-posta bırak