Avrupa Döşemelik Mobilya Pazarının Hacmi, Yapısı ve İzlediği Trendler
13-01-2012
Avusturya, Belçika Lüksemburg, Danimarka, Finlandiya, Fransa, Almanya, Yunanistan, İrlanda, İtalya, Hollanda, Norveç, Portekiz, İspanya, İsveç, İsviçre ve Birleşik Krallık gibi Avrupa ülkelerinin ulusal ve uluslararası endüstriyel kurumlarının yayınladığı verilere göre Avrupa’nın döşemelik mobilya tüketimi 11.7 milyar Euro değerindedir.
DÖŞEMELİK MOBİLYA TÜKETİMİ ve İTHALATI ARTAN BİR GRAFİK İZLİYORYapılan tüm araştırmalar göstermektedir ki gerek Avrupa'daki gerekse de dünya çapındaki döşemelik mobilya tüketicileri, piyasalarda yaşanan çalkantılar nedeniyle geçmiş dönemlere kıyasla çok daha temkinli bir hale geldiler.
Buna rağmen, döşemelik mobilya tüketimi 2009'daki düşüşün ardından 2010'da %1.9'luk küçük bir artış gösterdi. Ancak Avrupa tüketiminin %52'si ithalata dayalı ve bu oran son yıllar da sürekli olarak yükselenbir eğri çizmekte.
2010 yılında Avrupa'nın döşemlik mobilya ithalatı bir önceki yıla kıyasla %8 artarak 6096 milyon Euro'ya yükseldi. Almanya hala Avrupa'nın ana ithalatçı ülkesi konumunu korurken, Almanya'yı Fransa, İngiltere ve İsviçre izliyor. 2009 yılındaki ithalatla karşılaştırıldığında, tüm büyük pazarlar için durum biraz düzelmiş durumda.
Aslında, Avrupa tüketimindeki ortalama ithalat oranı 2010 yılında %52 artış göstererek bir önceki yılın üzerine çıktı.
2010 yılında yabancı üreticilerden döşeme ile kaplanmış mobilya satın alma eğilimi en yüksek olan ülke Avusturya olurken tüketimdeki en düşük ithalat oranına sahip ülke ise İtalya'ydı. 2009 ile karşılaştırıldığında Fransa ve İngiltere'de yabancı üreticilerin döşemelik mobilyalarını satın alma eğilimleri büyük oranda artış gösterdi. Her iki ülke için, Bunun arkasında ise her iki batılı ülkenin de özellikle Çin ve Polonya gibi üretici ülkelerden yaptıkları ithalattaki dramatik artış yatmakta.
Diğer mobilya segmentlerinin yanı sıra döşemelik mobilya segmentindeki sürekli artan ithalat faaliyetleri de bir bakıma Avrupa ülkelerindeki çevreye yabancılaşmanın ve yeniden ithalin bir sonucu olarak karşımıza çıkmakta. Diğer taraftan Asya ve Pasifik bölgelerinden, özellikle de Çin'den kaynaklanan döşemelik mobilya ithalatındaki büyük artış da ticaret dengesindeki açığın giderek büyümesine büyük oranda katkı sağlıyor. Almanya, Birleşik Krallık ve Fransa gibi başlıca pazarlar hala en yüksek açığa sahip. Özellikle son beş yıl içinde Fransa'da en yüksek ticaret dengesi açığı kaydedilirken, aynı dönemde İngiltere deki açık miktarı geçmişe göre bir düşüş gösterdi. Bu durum hem ihracatın hem de ithalatın azalmasından kaynaklanmıştır.
İHRACAT PAZARLARINDA AVRUPALILARIN REKABETÇİ OLMALARI GİDEREK ZORLAŞIYOR
Büyük oranda Çin'den kaynaklanan düşük maliyetli ithalatlar nedeniyle oluşan ağır rekabet düşünüldüğünde, Avrupalı üreticiler için yalnızca yerel pazarlarda değil geleneksel ihracat pazarlarında da rekabetçi kalmanın çok daha zor olduğu görülüyor.
2010 yılında Avrupa'nın döşemelik mobilya ihracatı bir önceki yıla oranla %0,1 oranında düşüş sergiledi. İtalya hala Avrupa'nın lider döşeme kaplanmış mobilya ihracatçısı konumu korumakta ancak 2009'da olduğu gibi bu ülkenin ihracat faaliyetleri de 2010'dan itibaren yavaşlama trendini sürdürerek nominal olarak %2 oranında düşerek 1,394 milyon Euro değerinde gerçekleşti.
17 AB ülkesi arasında toplam üretimde döşeme kaplanmış mobilya ihracatı 2010'da az bir düşüşle %38.2'ye geriledi. İncelenen Avrupa ülkeleri arasında Danimarka, Avusturya ve Norveç 2009'daki sıralarını koruyarak 2010'da üretimde en yüksek döşeme kaplanmış mobilya ihracatını gerçekleştirdi ve her biri paylarını yüzde ik - üç puan artırdı.
Avrupa'daki döşemelik mobilya üretimi ise 2010'da nominal olarak %3'lük bir düşüş yaşadı ve yaklaşık 9,100 milyon Euro değerine ulaştı. Araştırmalar hem Avrupa ülkelerinin kendi içlerinde hem de Asya'lı üreticiler ile yaşadıkları rekabetçi ortamın iniş çıkışlarının 2011 yılında da devam etmekte olduğunu gösteriyor. Bu iniş ve çıkışların yaşanmasındaki etkenlere bir göz atıldığında ise genel ekonomik göstergelerin yanısıra farklı pazarlardaki üreticiler ve dağıtımcılarının yaşadığı ticari sorunlar, firma kapanmaları, istihdam azaltmaları ve firmaların el değiştirmesinin önemli oranda payı olduğu gözüküyor.
DÖŞEMELİK MOBİLYADA TRENDLER VE PERSPEKTİFLER
Avrupa döşeme kaplanmış mobilya endüstrisinin farklı bileşenleri analiz edildiğinde 2011 için tahminler hala oldukça kötümser. Şirketler perakende ve ürün yenilemeye yatırım yaparak yeni pazar arayışları da dâhil olmak üzere krize her biri kendi farklı stratejilerliye tepki vermeye çalışıyor. Bunların başında pazarda varolan ürünlere karşı yeni, farklı, inovatif ve teknolojik ürünler üreterek pazarda farklı paylar alma çabası gelmekte. Bu çerçevede birçok üretici hem üretim hatlarında hem de ürettikleri ürünlerde yeniliklere giderek piyasaya alışılmışın dışında özelliklere sahip ürünler sunmaya başladılar.
Bunların başında ise firmaların Nanoteknolojiyi kullanan tekstil makineleri ile kendi kendini temizleyebilen ve eskimeye, yırtılmaya karşı dayanıklı kaplamalar sayesinde döşemelik mobilya endüstrisinin dünya pazarlarına kazandırdığı su geçirmez ve kendi kendine temizlenen tekstil malzemeleri, UV ışınlarını süzen, yırtılmaya ve eskimeye dayanıklı, mantarlara karşı ilaçlanmış ve dış mekân ve sözleşmeli satış kanalı için 6k0-Tex sertifikalı ürünler ile yenilikçi tekstil malzemeleri gelmekte.