2023 yılı sadece iç piyasaya çalışanların zorlanacağı bir yıl olacaktır.

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

2023 yılı sadece iç piyasaya çalışanların zorlanacağı bir yıl olacaktır.

19-01-2023
2023 yılı sadece iç piyasaya çalışanların zorlanacağı bir yıl olacaktır.
Türkiye’de aksesuar ve yapı malzemeleri ile mutfak ekipmanları sanayinin önemli tedarikçilerinden biri olan ve 2021-2022 yılındaki pek çok mimari projelerinde çözüm ortağı durumunda bulunan Hafele Türkiye’nin Türkiye bölgeler icra kurulu başkanı Hilmi Uytun ile bu süreci konuştuk, Hafele ithalatçı bir firma olduğu kadar Türkiyeden önemli bir tedarik gerçekleştirerek Türk üreticilerinin Hafele network’ü içinde dünyanın hemen her yerinde ürünlerini ulaştırmalarını ve pazarda varolmalarını sağlayan önemli bir aktör bizler de bu deneyimleri ışığında Hilmi Uytun ile süreci konuştuk.

 

 

Mobilya Dergisi: Pandemi sürecinden sonra gerek Türkiye de gerekse de uluslararası mobilya , Orman Ürünleri  ve Mobilya aksesuar sektöründe kapanmadan dolayı önemli bir talep ortaya çıktı Son gerçekleşen yurtiçi ve yurtdışı fuarlarda da bunu gördük. Bütün bunların ışığında bu durumu nasıl değerlendiriyorsunuz? 2021 ve 2022 yılları arasında bu süreç nasıl gelişti, Bir önceki yıla göre sektörde  değişen ne oldu?

Hilmi Uytun: 2021 ve 2022 yılları içinde mobilya sektöründe tüm dünyada önemli bir talep artışı yaşandı. Pandeminin tetiklediği bu talep mobilya sektörünün tüm paydaşlarına çok olumlu yansıdı ve sektör büyüdü. Türkiye’de bu küresel durumdan etkilendi ve benzer sonuçları gözlemliyorum. Markasına, tasarımına yatırım yapanlar ve özellikle ihracat odaklı olanlar pazarda olumlu ayrışıyorlar. Türkiye’de Mobilya üreticisi müşterilerimizin Amerika ve İngiltere pazarlarına ihracatları çok hızlı artıyor, ilk önce başkalarının mağazası içinde yer kiralayanlar pazarı tam öğrenene kadar daha hızla büyüyorlar. Kapı ihracatında da önemli bir büyüme var. Yangın kapılarında yangın paneli ve tüm diğer yangın kapıları donanımları sağladığımız üretici müşterilerimiz çok hızlı bir büyümedeler. Bunu talep edilen malzeme tedariklerinden de çok iyi gözlemleyebiliyoruz.

Mobilya Dergisi: Aksesuar  sektöründe ölçek büyümesi varmı, Pazarda Arz - talep eğrisinde bu durum kendini nasıl gösterdi. Hafele olarak bu süreci  nasıl yaşadınız?

Hilmi Uytun:  Mobilya sektörünün çok önemli  ve kimi yerde belirleyici bir tamamlayan olan Donanım ve aksesuarlar, Türkiye’de daha çok özellikle projelere bağımlı durumdaydı. Pandemide perakende büyüdü. Şimdi ise ihracat, otel ve hastane yatırımları  bu sektörü besliyor. Konut sektöründe alınan imar izinlerinde önemli bir düşüş var. Ancak ihracat ve yurtdışı müteahhitlerin işleri sektörü diri tutacaktır. Hafele olarak biz sektörün büyümesinin çok üstünde büyüyor, Pazar payımızı artıyoruz. Pazar ile kuvvetli iletişimimiz aracılığı ile ürünlerimizin fark ve faydasını çok iyi anlatabiliyor ve pazarı büyütebiliyoruz.

Mobilya Dergisi:  Mobilya sektöründe hükümet kdv’de %50 gibi bir indirim gerçekleştirdi bu da tüketici nezdinde  alıcı buldu. Ancak Mobilyanın üretimine konu olan onlarca ana girdi var ,  Mobilya aksesuarı, kimyasallar, Bağlantı elemanları gibi önemli bir yan sanayi bu prosedürün dışında kalıyor. Üretici %18 ile yarı mamül ürün alıp %8 ile son tüketiciye satıyor. Aradaki % 8 kimin cebinden çıkıyor belli değil, reel anlamda satıcı bunu fiyatlara yansıtarak biraz insan psikolojisi üzerinden pazarlıyor, ödediği %18 kdv’yi ürüne giydiriyor . Sektörü bir bütün olarak düşündüğümüzde bu durum biraz aykırı kaçmıyor mu? Bu indirim sektörün tümüne aynı şekilde uygulanamaz mı?

Hilmi Uytun:  Mobilya sektörü yarattığı istihdam ile Türkiye’nin en önemli sanayilerinden biridir. Yonga levha üretiminde Türkiye’nin dünyanın sayılı büyüklerinden olması da bunu açıklıyor. KDV indirimi ürünlerin perakende de ucuzlamasına imkan tanıdığı için sektöre olumlu etki yaptı ve yapmaya devam edecek. Dünya ortalamalarında örneğin ev mobilyasında satış fiyatının % 30’u levha, % 6’sı donanım ve aksesuar, % 30-% 35’i işçilik ve geri kalan yaklaşık % 35 ise brüt karlılıktır. Bu hesap ile satışların % 36’sına % 18 KDV ödeyecek, bu da % 6,48 eder. Burada çok büyük bir fark çıkmayacaktır. Diğer yandan Türkiye’de İtalya, İspanya ve Çin menşeli ithal donanım ve aksesuarlarda oldukça yüksek gümrük vergileri var. Bu ihracatçı üreticileri dünyada rakipleri ile zor rekabet etmeleri ile sonuçlanıyor.

Mobilya Dergisi:  Siz aynı zamanda Hisiad yönetim kurulu üyesisiniz, Bu fuarın da dernek adına organizasyonun  başındasınız, Mart ayında fuarınız var, çalışmalarınız ne durumda ve beklentileriniz nelerdir.

Hilmi Uytun:  Fuar için  oldukça yoğun çalışıyoruz. İhracat pazarlarında özel detaylarda çalışıyor, üyelerimizin ihracatına destek olmayı amaçlıyoruz. Yurtdışı ziyaretçilerde büyük artış yakalayacağız. Çalışmalarımız bu yönde oldukça olumlu şekilde ilerliyor.

Mobilya Dergisi:  2022 yılının son çeyreğinde Talepte bir daralma yaşandı, şu an üretim fazlası mı var, yoksa dövizdeki hareketlilikten ve  piyasa ekonomisinin sonuçlarımı bunlar. Bu durum üreticilerde  nasıl bir değişkenlik gösterdi.

 Hilmi Uytun:   Özellikle 2022 yılı ikinci yarısından itibaren ise büyük ekonomilerde önce enflasyon ve yanında  çok yüksek enerji maliyetleri ve hemen  arkasından  ekonomik durgunluk baş göstermeye başladı. Bir önceki yıl yüksek navlun fiyatları yerini yüksek enerji fiyatlarına bıraktı. Bir çok ekonomide reel ücretler düştü ve dolayısı ile satın alma gücü düştü. Birçok şirket dünyada 2022 yılını yüksek stoklar ile bitiriyor. 2023 yılı sadece iç piyasaya çalışanların zorlanacağı bir yıl olacaktır .

Mobilya Dergisi:  2022 yılı içinde artan döviz fiyatları satışlarınızı  nasıl etkiledi,

Hilmi Uytun:  Döviz artışı, diğer maliyetlerdeki artış 2022 yılının zor tarafıydı.  Tüm piyasa bu artışları satış fiyatlarına yansıtmak zorunda kaldı. Bu yıl beklentim döviz fiyatlarında ve diğer maliyetlerde daha durgun bir yıl olacağı yönünde.

Mobilya Dergisi:  2022 yılında en çok hangi ürünlerinize talep oldu?

Hilmi Uytun:   Vitrifiye ve banyo aksesuarlarımız ile yangın kapı panellerimiz/ yangın kapısı donanımlarımız en hızlı büyüyen ürün gruplarımız. Bu ürünleri led ışık sistemlerimiz takip ediyor. Tüm dünyada geçerli sertifikasyonları olan bu ürün grubu bu yıl en büyük ürün grubumuz olmaya aday.

Mobilya Dergisi:  2022 yılı çalışmalarınızda ilk akla gelen faaliyetler listesi içinde en önem verdiğiniz faliyetiniz ne oldu?

Hilmi Uytun:   2022 yılını Vitrifiye ürün lansmanı ve beyaz eşya ürün lansmanına ayırdık. Vitrifiye çıktı, kataloğu basıldı. 2023 ilk çeyreğinde yeni bayilikler ile büyüyeceğiz. Ankastre lansmanı ise 2023 Nisan ayında gerçekleşecek. Tüm süreçlerimizin dijital platformlara taşınması, verimlilik artışı çalışmalarımız ise sürekli devam ediyor ve gelişiyor.

 Mobilya Dergisi:    Katkınız için teşekkür eder, 2023 yılının size ve tüm sektörümüze daha başarılı bir yıl olmasını diliyoruz.

yazar

Nesip Uzun-editor yazısı

E-bülten için e-posta bırak