Tayland Mobilya Sektörüne Genel Bir Bakış

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

Tayland Mobilya Sektörüne Genel Bir Bakış

01-10-2012
Tayland Mobilya Sektörüne Genel Bir Bakış
Tayland mobilya sektörü ürün kalitesi, yenilikçi ve modern tasarımı ve malzeme kullanımındaki esnekliği ile en güçlü bölge sektörerinden biri olmayı sürdürüyor. Vietnam, Kamboçya, Laos ve Filipinler'le karşılaştırıldığında yol, liman, elektrik ve diğer altyapılarının kalitesi bakımından avantaja sahip olan Tayland'ın altyapı kalitesi komşularının çoğundan daha iyi ve aradaki bu fark giderek büyüyor. Tayland'ın rekabet stratejisi tasarımda çeşitliliğe, inceliğe ve zerafete ve Tayland'ın karakteristik özelliklerine odaklanan ürün üretim kalitesine dayanır. Aynı zamanda, Uluslararası Tayland Mobilya Fuarı (TIFF) yeşil yaşayabilen ve sürdürülebilir ürünlere odaklanıyor.
TAYLAN'DAKİ DURUMA GENEL BAKIŞ
Mayıs 2010'da kırmızı ve sarı gömleklerin çatışması ve 2011'in sonlarındaki seller nedeniyle Tayland siyasi çalkalanma yaşamıştır; ekonomik büyümenin yönlendirilmesi için hala güvene ihtiyaç var. Asya'nın büyük çoğunluğu küresel krizin etkilerinden kurtulurken ABD, Avrupa ve Japonya'nın hala iyileşmekten çok uzak olması 2011'de Tayland'ı etkilemiştir ve 2012'de de etkilemeye devam edecektir. Tayland'ın ihracatı bu durumdan etkilenmektedir.

Bangkok Post'a göre, yerel para birimi baht'ın değer kazanmaya devam etmesi Tayland'ın ihracat rekabeti konusunda endişelere neden olmuştur. Bu, Tayland'ın rekabetçi ihracat fiyatları sunmakta zorlanacağı anlamına geliyor.

Tayland mobilya endüstrisi son on yıl içinde güçlü bir büyüme kaydetmiştir. Eknonomik kriz süresince iç talep büyük oranda düşmüş olsa da 1999 yılında ihracat yine parlak kalmış ve başlıca destinasyonlar Japonya ve ABD olmak üzere 794 ABD $ kazanç getirmiştir.1991 ve 1994 yılları arasında yüzde 75'lik bir artış yaşadıktan sonra sektörün ihracatı son birkaç yıl içinde küçük bir büyüme kaydetmiştir. 2000 yılının ilk sekiz ayında mobilya ihracatının bir önceki yıla göre yüzde 17 artmasıyla birlikte büyüme devametmiştir.

Toplam ihracat rakamının yüzde 70'inden fazlasını oluşturan ahşap ürünler Tayland'ın mobilya ihracatının temelini oluştururken, bu kategorideki ikinci en büyük ürün yüzde 10'un biraz üzerinde gerçekleşen metal mobilya ihracatıdır. Ahşap mobilya üreticileri ahşap benzeri ürün kullanımına iyi adapte olmuştur ve bunu üretimin yüzde 60'ında ve ahşap mobilya ihracatının yüzde 80'inde kullanmaktadırlar.

TAYLAND EKONOMİSİ
2010'un ilk çeyreğinde, Tayland ekonomisi geçen yıla göre yüzde 12 büyüyerek 1995'te bu yana en büyük çeyreklik büyümeyi elde etti. Bunun sebebi devam eden küresel iyileşmeden kaynaklanan güçlü ihracatlardı (yüzde 32 artışla); Bangkok'taki Mart-Mayıs siyasi protestolarına rağmen büyüme yılın ikinci ve üçüncü çeyreklerinde de devam etti. 2010'un ilk üç çeyreği boyunca Tayland ekonomisi (geçen yıla göre) yüzde 9.3 büyüdü.

Tayland'ın başlıca ticaret ortaklarıyla olan ekonomik belrsizlik ve baht'ın yüksek değeri de ekonomiyi etkileyebilir. Enflasyonun büyük oranda dünya çapındaki yüksek emtia fiyatları nedeniyle yüzde üç ila beş arasında yavaş yavaş artacağı tahmin ediliyor (yüzde 3.3).

Kiatnakin Bank'ın araştırma ve planlamadan sorumlu eski başkanı Piyasak Manason Tayland'ın GSYH'sinin 2012'de en az iki ardışık çeyrek boyunca keskin bir küçülme yaşayacağına inanıyor. 2011-2012'de Tayland ekonomisi yüzde bir ila yüzde 2.8 arasında büyüyecek. Bunun başlıca iki nedeni var.

İlki sellerin neden olduğu yapısal hasar. Bay Manason sellerin ekonomi üzerindeki etkisinin kalıcı olacağını düşünüyor. Hem kamusal hem de özel altyapının iyileştirilmesi ve yeniden yapılandırılması gerekiyor. Bu yeniden yapılandırma sürecinde üretim tam kapasiteye geri dönmeyecek ve bu da üretim sektöründe bir küçülmeye neden olacaktır.

Kiatnakin Bank'ın ikinci görüşü ise küresel ekonominin karanlık görünümünün büyük ölçüde yoğunlaşan Avrupa borç krizinden kaynaklandığıdır. Avrupa ve IMF'nin yatırımcıların güvenini yeniden sağlamak için bir çözüm bulmaktaki yetersizliği durumu daha da kötüleştirecek. Bu durum yakın bir gelecekte çözülmeyecek, güven aşınacak ve finansal piyasalar uçucu kalacak. Buna bağlı olarak reel sektör Batı'da tüketimde ve yatırımda meydana gelen yavaşlanmadan etkilenecek ve bu da Tayland da dahil olmak üzere Asya'dan gelen ihracatların yavaşlamasına neden olacak.

Ancak, mobilya ve aksesuar mağazaları 2010'da yüzde beş değer büyümesi ile gelişen bir trend sergilemeye devam etmiştir. Bunun başlıca nedeni, Tayland emlak piyasasında talebi artırma amaçlı devlet politikalarıdır. Örneğin, satın alınan emlaklar üzerindeki devir ücreti yüzde ikiden yüzde 0.01'e düşürülmüş ve ayrıca 2009'da alınan emlaklar için Haziran 2010'a kadar vergi muafiyeti uygulaması getirilmiştir.

AHŞAP ve MOBİLYAENDÜSTRİLERİNDE 2012'ye BAKIŞ
İnsanlar selden zarar gören evlerini tamir etmek için para harcayacağı için, mobilya ve ev geliştirme ürünlerine olan talebin dramatik bir şekilde artması bekleniyor. Tayland Endüstrileri Federasyonu (FTI) Mobilya Endüstrisi Kulübü Başkanı Verachai Kunavichayanont sel krizinin 2011'in sonuna doğru etkisini kaybetmesinin beklendiğini ifade etti. Selden etkilenen mobilya üreticileri pazarlama ve satış planlarını gözden geçirmeyi tamamlamalı ve Ocak 2012'de üretime başlamalıdır.

FTI'ya göre 2012'nin ilk çeyreğinde ev mobilyası pazarının yüzde 15'lik bir artış yaşaması bekleniyor. Mobilya ihracatları muhtemelen küçülecek ancak iç pazar evlerini yenileyen sel kurbanları nedeniyle yüzde 15 oranında büyüyecek.

Ev sahipleri tek aile evleri yerine apartman dairelerini tercih edeceği ve ev alma planlarını erteleyeceği için, bütün yıl için mobilya piyasasına genel olarak baktığımızda belirsizlik hakim. Bu durum mobilya talebini doğrudan etkileyecektir. Modernform Grup İcra Kurulu Başkanı Thaksa Busayapoka, değiştirme piyasası nedeniyle 2012'nin ilk yarısında mobilya talebinin artabileceğini ifade etmiştir.

Ancak yılın geri kalanı arafta kalmaya devam ediyor. SB Furniture Industry pazarlama direktörü Tanyaruck Chawaldit: "Gelecek yılın (2012) tamamı için mobilya talebini tahmin edemiyoruz çünkü çok fazla iş riski var." şeklinde konuştu.

Tayland Kereste Birliği başkanı ve Tayland Mobilya Endüstrileri Birliği genel sekreteri Jirawat Tangkijngamwong, daha önce tahmin edilen yüzde 10'luk büyümenin elde edilemeyeceğini düşünüyor ve 2010 ile karşılaştırıldığında 2011 (1.2 milyar ABD $) için ihracatlarda yüzde 10'luk bir düşüş yaşanmasını bekliyor.

İhracat Teşvik Birimine göre 2011 Ocak ve Ekim arası mobilya ihracatı geçen yıla göre yüzde 5.46 azalarak 29.3 milyar baht olarak gerçekleşmiştir.

Sel 2011'de ihracatın yaklaşık yüzde 20'i azalmasına neden oldu ve ihracatçıların halen lojistik problemler yaşaması nedeniyle alıcılar başka ülkelere yöneldiğinden bu ay da durumda bir ilerleme kaydedilmesi beklenmiyor. Ancak iyimserliğini hala koruyanlar da var. Tayland Kıdemli Ülke Ekonomisti Kirida Bhaopichitr "Yeniden yapılandırma çabaları hem kamusal hem de özel sektörde harcamayı teşvik edecek ve ekonomik büyüme 2012'de eski haline dönecektir" şeklinde konuşmuştur.

Çoğu Taylandlı ihracatçı hala yenilenmeye devam edecek olan küçük ve orta büyüklükteki şirketler olduğundan, birlikler gelecek yılın ilk yarısı için aktif olmayan bir ihracat piyasası tahmininde bulunuyor. Piyasanın ikinci çeyrek itibarıyla toparlanacağını tahmin ediyorlar. Fiyatlar asgari günlük ücretteki ve muhtemelen hammadde maliyetindeki artış nedeniyle 2012 yüzde 10 ila 20 oranında artabilir ki bu da ihracatı 2011'e göre yüzde 20 azaltabilir.

Bay Jirawat Amerika Birleşik Devletleri, Avrupa ve Japonya gibi geleneksel pazarlar ekonomik problemler yaşadığından Tayland mobilya ihracatçılarının Asean, Çin, Hindistan, Brezilya, Meksika ve Rusya gibi yeni yüksek potansiyelli pazarlar aramalarını tavsiye ediyor.Bu yıl iç mobilya pazarının 40-50 milyar baht büyüyerek düşük ile orta ücretli ürünlerin getirdiği güçle önümüzdeki yıl da büyümeye devam edeceğini tahmin ediyor. Tüketicilerin sabit parçalar yerine indirimli ürünlere yöneleceğini düşünüyor.

MOBİLYA SEKTÖRÜNDE BÖLGE GENELİNDEDURUM
Tayland'ın ahşap mobilya sektörü bölgesel rakipleri olarak özellikle Malezya, Endonezya, Vietnam, Tayvan ve Çin'den gelen rekabetle karşı karşıya. Geniş çaplı mobilya üretimi için ahşap benzeri ürün kullanan ilk ülke Malezya olmuştur ve Tayland'dan biraz daha düşük olan üretim maliyetlerinden faydalanmaktadır.

Çin mobilya üretim sektörünün kullanımı için kauçuk ithal etmeye başlamıştır ve görece ucuz olan işçilik maliyetlerinin avantajından yararlanmaktadır. Rakip ülkelerin ürün kalitesini geliştirmesiyle birlikte Tayland'ın mobilya ihracatı için rekabet seviyesinin artması bekleniyor.

Çeşitli devlet kurumları ve sektör temsilcileri Tayland'ın mobilya ihracatını tanıtma ve teşvik etme hususunda aktif rol oynamıştır. İhracat Teşvik Birimi (DEP) iç pazarda mobilya alımlarının ani bir şekilde yüzde 70 oranında düştüğü ekonomik kriz döneminde Tayland'ın mobilya ihracatçılarını tanıtma çabalarını hızlandırmıştır. DEP hâlihazırda yurtdışındaki ilgili ticaret etkinliklerine katılımı koordine etmenin yanı sıra, bir yıllık ticaret fuarı gerçekleştirmek için Tayland Mobilya Endüstrisi Birliği ile çalışmalar yürütmektedir.

Tayland devleti DEmark veya Tasarımda Mükemmeliyet Ödülü ile ürün tasarımlarını tanımaktadır. Bu ödül Tayland başbakanı tarafından Ticaret Bakanlığı İhracat Geliştirme Birimi kapsamında verilmektedir. DEmark üreticilerin uluslar arası alanda ürünün tasarımını tanıtmak için kullanabilecekleri bir logodur. Tayland endüstrileri için iyi bir pazarlama aracıdır.

Mobilya üreticileri de ihracatçılara ürünlerini Tayland'ı ziyaret eden muhtemel alıcılara sürekli bir temelde sunabilecekleri bir alan olan DEP'in "Export Mart" alanında da ürünlerini aktif bir şekilde sergilemektedirler. Tayland Yatırım Kurulu Tayland'ın mobilya endüstrisi için boya, yapıştırıcı, vernik ve menteşeler de dahil olmak üzere ithal edilen hammaddelerden alınan ithalat vergilerini düşürme ya da kaldırma için lobi faaliyetlerine aktif olarak katılmaktadır.

BELGELENDİRME ve YEŞİLİ KORUMA
Tayland'da üretilen mobilyaların yarısından fazlası, bir kısmı tik ancak çoğunluğu kauçuk olmak üzere ahşaptır. Tayland plastik endüstrisinin bir yan ürünü olan kauçuk mobilya üretimi için kullanılan bütün keresteler içinde en ekoloji dostu olanıdır. Bir kauçuk ağacı yaklaşık 30 yaşına geldiğinde ve kullanılabilir olmak için yeterli seviyede lateks üretememeye başladığında ahşap için hasat edilebilir. Akçaağaç ailesinin bir üyesi olan kauçuk ağacı kaliteli mobilya yapımında kullanılan güzel, yoğun taneli ve dayanıklı keresteler üretir.

Tayland'ın doğal ormanlarını korumaya ve sürdürülebilir bir ahşap alternatifi sunmaya yardımcı olmak amacıyla devlet Tayland Mobilya Birliği ve Yeşil Nehir Tayland gibi diğer gruplarla çalışarak kauçuk üretimi, hasadı ve pazarlamasını geliştirmeyi amaçlamıştır. Tayland Kraliyet orman Birimi de tik ağacının üretimini ve kısıtlı hasadını denetlemektedir.

Tayland mobilya ürünlerinin tarzı ve kalitesi çok iyi karşılanmakla birlikte dünya çapında rekabetlerini artırmak için kalitelerini ve tasarımlarını en üst seviyede artırmak için ek çalışmalar yapılması gereklidir. Taylandlı mobilya üreticileri, Batı pazarlarına ihracatlarda önemi giderek artmakta olan kalite sertifikası (ISO 9000) veya çevre yönetimi sertifikası (ISO 14000) endüstriyel standartlarını alma konusunda geç kalmıştır.

Tayland finans sektöründe şu an yaşanmakta olan likidite problemleri çok sayıda mobilya ihracatçısının satış fırsatlarından yararlanmasını engellemektedir. Ancak, Tayland'ın iç mobilya satışlarının krizin etkilerinden kurutulmaya başlaması ve gelecek için tahmin edilen sürekli ve güçlü ihracat satışları ile sektörün geleceği parlak görünüyor.

BÜYÜYEN TAYLANDAHŞAP ve YONGASEKTÖRÜ
Tayland'da kerestelik ağaç ve okaliptüs ağacı ahşap yongası üretmek amacıyla kütük biçiminde üretilir ve satılır. Ahşap yongaları mobilya yapımında yaygın olarak kullanılan bir hammaddedir.

Her yıl altı milyonu yerel olarak kullanılan 10 milyon ton ahşap yongası üreten Tayland endüstrisindeki bir dizi oyuncu sayesinde pazar büyüme potansiyeli oldukça yüksektir.Bir Taylandlı kağıt yapımcısı ve ahşap yongası üreticisi olan Shaiyo-AA yalnızca kendi kullanımı için yılda beş milyon tondan fazla ahşap yongası üretiyor ve ekstra 4 milyon ton daha üreterek ihracat pazarı payının yüzde 40'ını elinde bulunduruyor.

Şirket kendi üretimi olan bir okaliptüs ağacı geliştirmiş ve buna "kağıt ağacı" adını vermiştir. Yalnızca üç ila beş yıl içinde olgunlaşan bu çabuk büyüyen ağaçlar kağıt üretimi için kaliteli kağıt hamuru sağlıyor. Çoğu okaliptüs yetiştirme projesi kağıt hamuru ve kağıt şirketleri tarafından sözleşmeli tarım temelinde gerçekleştirilmiştir.

Okaliptüs kütüklerinin büyük çoğunluğu düşük kalitede toprağa sahip Kuzeydoğu Tayland'dan ve entegre tarım yoluyla Merkez bölgelerden gelmektedir. İlgi çekici öğelerden biri de son yıllarda sürekli artış gösteren ahşap yongası fiyatlarıdır. Kaliteli lif içeriğine işaret eden sıfır nem içeriği en iyi üretimdir.

Yerel fiyat ton başına 102 ila 120 ABD $ iken ihracat fiyatları 120 ila 125 ABD $ arasında değişmektedir. Avustralya'nın ahşap yongaları 30 ila 50 ABD $ fiyata satılmaktadır.

Başıca ithalatçılar arasında Japonya, Çin, Güney Kore ve Tayvan yer alır. Çin'in ahşap yonga ithalatı son yıllarda büyük ölçüde artmıştır. 2005'te birkaç ton olan bu oran geçen yol 10 milyon tonu aşmıştır. En büyük tüketici Japonya'dır. Geçmişte yıllık 17 milyon ton ithal ederken son yıllarda bu hacimde bir azalma meydana gelmiştir.

yazar

E-bülten için e-posta bırak