Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektöründe İthalat ve İhracat Hareketleri ve Yaşanan Sorunlar Abdullah Tever

Mobilya Dekorasyon Dergisi - Mobilya Dekorasyon - Dergi - Yayın - İletişim - Dergi - furniture - wood - design - dizayn - aksesuar - kenarbandı - edgeband - makine -woodworking - woodworkingmachinery - fair - mobilya fuarları - woodworking machinery - ahsap makineleri- glue-yapıştırıcı tutkal-

Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektöründe İthalat ve İhracat Hareketleri ve Yaşanan Sorunlar Abdullah Tever

24-09-2014
Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri Sektöründe İthalat ve İhracat Hareketleri ve Yaşanan Sorunlar Abdullah Tever
Sektörün orman ürünlerinde ihracat ve ithalat konularında nerelere geldiğini ele almadan önce benim de yıllarca yönetiminde bulunduğum ve İstanbul Birliğinin başkanlığı yaptığım Ağaç mamülleri ve Orman Ürünleri İhracatçı Birlikleri konusunda kısa bir bilgi vermekte fayda var. Bildiğiniz gibi Türkiye İhracatçılar Meclisinde 26 sektör bulunmaktadır ve bunlardan bir tanesi de Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri sektörüdür. Ticaret odasından farklı olarak mobilya, orman ürünleri, kağıt, kırtasiye karton ambalaj ve odun dışı ürünleri kapsadığı için ihracatcılar birliğinde tek bir başlık altında toplanmıştır.Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, ilk defa 1973 yılında kurulmuş olup 41 senelik bir mazisi vardır. Bu birlik Türkiye genelinde İstanbul, Akdeniz, Ege ve Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri olmak üzere 4 Genel Sekreterlik bünyesinde faaliyet göstermektedir. Birliklerin üzerinden geçen ihracat, yaklaşık %68 - %70 civarındadır. Geri kalan %30 civarındaki ihracat diğer birliklerden geçmektedir.
İHRACATÇI BİRLİKLERİ

Sektörün orman ürünlerinde ihracat ve ithalat konularında nerelere geldiğini ele almadan önce benim de yıllarca yönetiminde bulunduğum ve İstanbul Birliğinin başkanlığı yaptığım Ağaç mamülleri ve Orman Ürünleri İhracatçı Birlikleri konusunda kısa bir bilgi vermekte fayda var. Bildiğiniz gibi Türkiye İhracatçılar Meclisinde 26 sektör bulunmaktadır ve bunlardan bir tanesi de Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri sektörüdür. Ticaret odasından farklı olarak mobilya, orman ürünleri, kağıt, kırtasiye karton ambalaj ve odun dışı ürünleri kapsadığı için ihracatcılar birliğinde tek bir başlık altında toplanmıştır.

Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliği, ilk defa 1973 yılında kurulmuş olup 41 senelik bir mazisi vardır. Bu birlik Türkiye genelinde İstanbul, Akdeniz, Ege ve Orta Anadolu İhracatçı Birlikleri olmak üzere 4 Genel Sekreterlik bünyesinde faaliyet göstermektedir. Birliklerin üzerinden geçen ihracat, yaklaşık %68 - %70 civarındadır. Geri kalan %30 civarındaki ihracat diğer birliklerden geçmektedir.vPAHALI ODUN İHRACATTA SIKINTI YAŞATIYOR

Birlik olarak mobilya sektöründe hali hazırda toplam olarak 2.2 milyar dolarlık bir ihracatımız bulunmaktadır. İkinci olarak en önemli ihracat kalemimiz kağıt, karton ambalaj ve kırtasiye ürünleridir. Bunda da yıllık 2.05 civarında bir ihracatımız vardır.

Fakat burada en büyük dezavantajımız kağıdı üretmek için gereken selülözdur ve bunun üretildiği hammadde olan odun Türkiyede pahalı olduğu için kağıt pahalıya gelmektedir. Bu nedenle cips halinde yurtdışından getirme yoluna gidilmektedir. SEKA kapatıldığı için Türkiyede şu anda Zonguldak Çaycumada bir fabrika çalışmaktadır. O da çok büyük zorluklarla karşı karşıyadır. Sırf kağıtçılar değil, yonga levhacılar da bunu yurtdışından getiriyorlar ve aynı sıkıntılarla karşı karşıyalar. Bir örnek vereyim kraft kağında 4.700 desimetre küp odundan 1 ton kraft kağıt elde edilmektedir. Dolayısıyla kiloya vurduğunuzda çok pahalı olmaktadır. Devlet ormanları ihaleye çıkartıyor ama talep fazla olduğu için fiyatlar yükseltilmekte ve dolayısıyla ihleye girdiğinizde 75liralık bir odunu almak için 100 125 liraya kadar çıkıyorsunuz. Bunların üzerinde ayrıca vergiler vardır ve bunları bir türlü kaldırtamadık.

Bu konuda örneğin Türkiye 1.050 milyon dolarlık ihracat için 1.950 milyon dolar ithalat yapıyor ve 1 milyar dolar içeri giriyor. Selülozü hazır alıyoruz. Avrupada tonu 600 - 650 dolarken, Türkiyede 900 dolar civarında malediyoruz dolayısıyla ürettiğiniz malı bu koşullarda kimseye satamaz, bu fiyatlarla da dünyada, Avrupada kimseyle rekabet edemezsiniz.

ORMAN ÜRÜNLERİ SEKTÖRÜ

Üçüncü önemli sektörümüz orman ürünleridir. Bu kategorinin içerisinde pek çok kalem var, bunların başlıcaları yonga levha, mdf, kereste, panel, kontrplak, kaplama finger joint, ambalaj gibi ürünler vardır. Şu anda 450 milyon dolar civarında bir ihracatımız var.

Dördüncü kategori odun dışı denilen aslında ormanda yetişen ama odun olmayan ürünlerdir. Dünyada 10.500 çeşidi vardır, bunun 3.500 çeşidi Türkiyede yetişen endemik ürünlerdir. Bunlardan yaklaşık 350 kalem ise Türkiyenin ihracatına konui olmaktadır ki bunların arasında kekik, defne yaprağı, keçiboynuzu ve adaçayı vb. bulunmaktadır. Türkiyenin 2013 yılı ihracatı 118.1 milyon dolardır. 2023 hedefilizde ise bunu 500 milyon dalara çıkartmak verdır. Ve bazı kalemlerde kimi sorunlar olsa da bunun için her türlü çalışma yapılmaktadır.

HEDEF 2023TE 500 MİLYON DOLAR İHRACAT

Bildiğiniz gibi 2023 hedefleri esas olarak 2007 yılında ortaya atılmış ve 2009dan itibaren bir ülke politikası haline gelmiş ve Türkiyenin hedefi olmuştur. Biz de buna uygun bir organizasyon gerçekleştiriyor ve önümüze bir hedef koyuyoruz : 500 milyar dolar !...

2023 itibariyle ihracatımızı 500 milyar dolara çıkartmak için var gücümüzle çalışıyoruz. Bunun için ilgili sektörler olarak çok çalıştık, faaliyetlerde bulunduk, çalıştaylar yaptık, her gün bu hedefi güncelledik. Sonuç olarak halihazırda Ağaç Mamulleri ve Orman Ürünleri İhracatçıları Birliğinin kapsamında olan bu 4 ana sektörde ihracatımızı şöyle ayarladık : Eğer birlik olarak her yıl %13.7lik bir artış yapabilirsek 2023 yılında hedeflediğimiz 16 milyar dolara ulaşacağız. Bu 16 milyar doları da sektörler arasında şöyle paylaştırdık:

Mobilyada ihracat hedefimiz 6 milyar dolar, Orman ürünlerinde ihracat hedefimiz 1.5 milyar dolar, Kağıt, kırtasiye ye karton ambalajda ihracat hedefimiz 8 milyar dolar ve odun dışı ürünlerde ihracat hedefimiz 500 milyon dolar. Tüm bunların toplamı olan 16 milyar dolara ulaşmak için her türlü çalışmayı da yapmaktayız.

2013 2014 YILI İTHALAT İHRACAT RAKAMLARI

Agaç mamülleri ve orman ürünleri sektöründeki Temmuz ayı ihracat rakamlarını vereceğim şimdi. Bu bizim için bir kırılma noktasıdır. Bildiğiniz gibi Bu yıl ilk kez sektörümüzde bir başabaşlık durumu ortaya çıkmıştır ki bu sadece bizde değil, tüm sektörlerde böyle olmuştur. Bunun temel nedeni ise ağırlıklı olarak Libya, Irak, Mısır, Rusya, Ukrayna ve Suriyede yaşanan bölgesel çatışmalar, siyasi ve ekonomik çalkantılardır.

Sonuç olarak ağaç mamülleri ve orman ürünleri sektörlerinde dört başlığı bir bütün olarak ele aldığımızda, 2013 yılı Temmuz ayı ihracat rakamımız 389 milyon dolar civarındayken bu yılın Temmuz ayında 374 milyon dolara düşmüştür. Ki bu durum ilk defa yaşanmaktadır. Aradaki 16 milyon dolarlık fark ağaç orman ürünlerinde ilk defa % 3.9%luk bir düşüşe karşılık gelmektedir.

Öte yandan Ocak ayından Temmuz sonuna kadar 7 aylık dönemde gerçekleşen ihracatımız ise 2013de 2 milyar 468 milyon dolar iken, 2014te aynı dönemde 2 milyar 646 milyon dolarlık bir seviyede gerçekleşmiştir ki, bu da %7 .2lik bir artışa karşılık gelmektedir. Yani bu yıl Temmuz ayı rakamı düşerken, Ocak Temmuz periyodunda ise bir artış kaydedilmiştir. Aynı şekilde yıllık bazda bakar isek 2013de ihracatımız 4 milyar 155 milyon dolar olurken 2014de ise 4 milyar 633 milyon dolarla %11. 5 oranında artmıştır. Demek ki düşüş dönemsel ve dış faktörlere bağlı bir düşüş olduğu ve toplamda artış yaşandığı için, çok da önemsememek gerekir diye düşünüyorum. Az once de söyledim hedefi yakalamak için yıllık 13.7yi yakalamamız yeterli olup, şu an için %11.5te olduğumuzdan %2lik bir gayret daha göstermemiz gerekmektedir yıl sonuna kadar.

İHRACATTA İLK 10 ÜLKE ve YENİ PAZAR ARAYIŞLARI

Tabii bu arada ihracat artışımızı garanti altına almak için sürekli çalışmamız, yeni pazarlar aramamız, uluslararası fuarlara katılmamız, Afrika ve G. Amerika gibi ülkelere ticaret heyetleri göndermemiz gerekmektedir.

Burada ihracatımızda ilk 10 ülkeye dikkat çekmek istiyorum. Bunlar sırasıyla Irak, İran, Azerbaycan, Libya, İngiltere, Rusya, Türkmenistan, Gürcistan, Almanya, Suudi Arabistandır. Bu 10 ülkeye baktığımızda bu Temmuzda ilk defa Iraka olan ihracatımızda %36lık bir düşüş göstermiştir ki bunun da nedenleri oldukça anlaşılabilir. Aynı şekilde bu Temmuz ayında ağaç mamülleri ihracatımızın düştüğü ülkeler arasında %11.8 lik bir düşüş ile Azerbaycan ve %23lük bir kayıpla Libya gelmektedir.

Eğer 2023 hedeflerimize ulaşmak istiyorsak, bu açıkları bir şekilde kapatmamız gerekmektedir. Bunun için başta Afrika olmak üzere AB ülkeleri, Asya ve G.Amerika ülkeleri konusunda yeni çalışmalar başlatılmıştır.

MOBİLYA SEKTÖRÜ VERİLERİ

Bizim diğer sektörlerdeki ihracatımıza baktığımızda ortaya şöyle bir tablo çıkıyor. Mobilya sektöründeki 7 aylık performasımız oldukça iyi.. Bu yıl Ocak - Temmuz arasında 7 aylık ihracat 1 milyar 197 milyon, ithalatımız ise 655 milyar civarında. Yani mobilya sektöründe 545 milyon dolar civarında artıdayız.

KAĞIT ve KARTON ÜRÜNLERİ SEKTÖRÜ VERİLERİ

Kağıt ve karton ürünlerinde ise ihracatta 1 milyar 14 milyon 697 bin dolar, ithalatta ise 2 milyar 909 milyon dolar ile toplamda 1 milyar 845 milyon dolar eksideyiz, demin bahsettiğim hammadde sorunlarından dolayı. Bu çok çarpıcı...

AHŞAP SEKTÖRÜ VERİLERİ

Ahşap eşyada (ki bunun içinde tomruk da, kereste de var) 555 milyon ihracat yapmışız 7 ayda Aynı dönemdeki ithalatımız ise bir milyar 452 milyon. Burada verdiğim tüm bu veriler dolar bazındadır. Yine eksideyiz.

Laminat ihracatı 43 milyon dolar, ithalat ise 21 milyon dolar. Yani artı 22 milyon artıdayız. Kısacası mobilya ile birlikte artıda olduğumuz bir sektör bu ve birinde 545 milyon dolar, diğerinde 22 milyon dolar ihracat fazlamız var.

PARKE SEKTÖRÜ VERİLERİ

Parkeye gelince, bu yıl 7 aylık dönemde ihracatımız 16 milyon 003 dolar, ithalatımız ise 29 milyon 953. Yani 13 milyon 950 bin dolar eksideyiz. MDFye gelince toplamda ihracatımız 197 milyon 845 bin dolar, ithalatımız ise 107 milyon civarında. Yani biz burada da 89 milyon dolar civarında artıdayız. MDF Lif levhada ise ihracat 221 milyon dolar, ithalat 302 milyon dolar. Yani burada da 81 milyon dolar açık vermekteyiz. Yani MDFde toplamda ihracat yaptığımız kadar da mal ithal etmişiz yani. Kim ne derse desin, bunlar resmi rakamlar.

YONGA LEVHA SEKTÖRÜ VERİLERİ

Yonga levhadan da bahsetmek istiyorum son olarak. İhracatımız 60 milyon 981, ithalatımız 102 milyon 563. Bunun içerisinde OSB de var. Yani burada da 41 milyon eksideyiz.

İHRACATÇILARIN YURTİÇİ ve YURTDIŞINDAKİ EN ÖNEMLİ SORUNLARI

Sonuç olarak tüm bu rakamları toplayınca şöyle bir tablo ile karşılaşmaktayız. Orman ürünlerinde bizim artılarımız 656 milyon, eksilerimiz 2.880 milyon dolayısıyla biz bu sektörde 2 milyar 223 milyon 303 bin lira eksideyiz.

İhracatı tabii ki artısıyla eksisiyle değerlendirmek lazım ve hedeflere de bu çerçevede bakmalıyız. Sonuç olarak hedefimiz 500 milyon dolar ihracat diyoruz ve bunu tutturmak istiyoruz. Şöyle diyebilirsin bizim hedefimiz 500 milyon ama biz 400de kaldık. Bereket versin. Bu ayrı birşey tabii. Ama biz bu yolda bir gidelim, bakalım nerelere varıyoruz.

Son olarak ihracatçı firmaların yurtiçi sıkıntılarına değinmek ve bunları üç başlık altında toplamak istiyorum. Birincisi enerji maliyetleri, ikincisi dövizdeki hareketlilik, üçüncüsü ise hammadde fiyatlarındaki yükselme. Aslında sıkıntıları 12 kadar madde ile ele almak mümkün ancak burada sadece ilk üçünden bahsettim. Bir de bu firmaların yurtdışındaki sıkıntıları var. birincisi ve en önemlisi yurtdışı pazarında rekabetçi bir fiyat sunamamak. Pahalıya ürettiğimiz için malımızı satmakta zorlanıyoruz. İkincisi hedef ülkelerdeki siyasi ve bürokratik sıkıntılar. Bu da çok önemli. Adam orada gümrük duvarları koyarak ihracatınızı engelliyor. Üçüncüsü ise hedef ülkenin ekonomik koşullarıdır.
yazar

E-bülten için e-posta bırak